Är det någon som har erfarenhet av AI-trading bot? Jag vet att det finns fondrobotar som automatiskt sparar åt mig som investerare. Men jag är mer ute efter en bot som scannar igenom marknaden i realtid och ger mig värden på och sannolikheter på hur t.ex en aktie utvecklas om jag köper den vid ett specifikt tillfälle.
Finns det något sådant och är det någon som har erfarenhet av det?
Fonder som benämns som “managed futures” är i princip helt drivna av statistiska och AI-baserade modeller. De identifierar trender i börshandel och placerar därefter. De tenderar dock att funka bäst i väldigt oroliga tider och ska ses som en alternativ investering där man placerar en liten del av sitt kapital.
Den som uppfunnit en fungerande AI-bot gör nog klokast i att hålla den för sig själv!
Jag kanske uttryckte mig fel men jag syftade på att man vid ett givet tillfälle kunde förutse en sannolikhet på hur en aktie skulle utvecklas baserat enbart på hur aktien utvecklats historiskt baserat på de värden som fanns då. Helt enkelt en bot som gör en teknisk analys om som redovisar exempelvis hur en aktie utvecklades beroende på hur den tekniska analysen var just då.
Det är i princip samma sak, om du lyckas göra en sådan bot och handlar över tid så skulle du statistiskt sett ha en pengamaskin. Enligt gällande marknadsteori är sannolikheten alltid 50% upp och 50% ner.
Sen är det såklart inte så i praktiken, marknaden är inte 100% effektiv, men att hitta de ställen där den inte är effektiv är den heliga graalen i hela finansvärlden.
Det är just trenderna jag är ute efter som du nämnde förut. Att sannolikheten är 50 % upp och 50 % ner rent teoretiskt är jag medveten om. Men det är just trenderna jag är ute efter. Du nämner att fonder använder statistiska och AI-baserade modeller. Vem utvecklar dessa modeller, fonderna själva eller andra privata parter? Så det finns alltså inte AI-baserade modeller som privatpersoner kan använda sig av mot en avgift?
Jag har sett att det finns tradingprogram som t.ex Avanza har som gör den tekniska analysen åt dig. Men i slutändan skulle jag vilja ha ett värde som exempelvis säger att. Baserat på historisk data och hur aktien utvecklades just då så kommer den här aktien med sannolikhet 73 % att öka i värde om du köper den nu och säljer den efter en dag. Nu var detta ett exempel men det jag är ute efter är just sannolikheten.
Exempel
tidpunkt 1: Aktien närmar sig MA200. Aktien går upp.
tidpunkt 2: Aktien närmar sig MA200. Aktien går upp.
tidpunkt 3: Aktien närmar sig MA200. Aktien går upp.
tidpunkt 4: Aktien närmar sig MA200. Aktien går ned.
tidpunkt 5: Aktien närmar sig MA200. Aktien går upp.
tidpunkt 6: Aktien närmar sig MA200. Aktien går ?.
Det går inte att få ut bättre odds på svaret rent statistiskt. Sannolikheten för upp eller nedgång kan statistiskt vara högre. Men när du även tar hänsyn till storleken på upp/nergången. T.ex. 80% sannolikhet för 10% nergång men 20% sannolikhet för 30% uppgång. Då tar de ut varandra och över många sånna så vinner du inga pengar relativt relavant index.
Om vi byter ut ordet sannolikhet mot trender. Som @Buspojken nämnde, att fonder identifierar trender i börshandeln och placerar därefter. De använder sig alltså av någon data, sen om vi kallar det för sannolikhet eller trender, spelar inte så stor roll. Så frågan var om det finns någon AI-modell för privatpersoner som kan se trender i en viss aktie historiskt sett.
Man kan t.ex värdera en aktie för att se om den är undervärderad eller övervärderad. Hur detta görs i detalj vet jag inte men man använder förmodligen många olika värden för att sedan ta ett beslut om man anser att denna aktie är övervärderad eller undervärderad. Om man kommer fram till att den är undervärderad baserat på de värden man knappat in, så köper man den.
Det görs lämpligen via fundamental analys. Då tittar man på bolaget som sådant och beräknar vad som är ett rimligt värde på bolaget. Historisk prisförändring på aktien är ointressant.
Sen jämför man det värdet med marknadspriset. Är det billigare kan man tänka sig o.s.v.
Det du pratar om ovan är olika former av teknisk analys. Då tittar man på historiska prisrörelsers olika mönster. Det betraktas av många som börsens motsvarighet till att spå i teblad.
Ha i åtanke att den AI-revolution som du sett senaste året framförallt handlar om generativ AI. Att använda AI för att analysera och prediktera framtiden har man gjort i stor skala sen 10-15 år så det är inte så mycket nytt under solen där. Det finns redan väldigt många machine-learning algoritmer där ute, men de har faktiskt inte gjort så stort avtryck som man kan tro. (även om en del personer säkerligen gjort sig en rejäl hacka på vägen)
De jag har kommit i direkt kontakt med (fonder) hade typ 100 anställda doktorer i matematik som kontinuerligt förbättrade och utvecklade nya algoritmer. Det är nog inget de skulle dela med sig av gratis så att säga, det var ju hela deras affärsidé.