Forex trading-hiss eller diss?

En fråga som rör trading…i detta fallet på Forex-marknaden.

Market Hackers Scandinavia förespråkar en långsiktig, ränta på ränta investering genom att låta ett (eller flera) programvaror automatiskt scanna efter tradings.

Självklart lockande med utsikt till 4-7% månadsvinst över tid.

Har ni någon erfarenhet av detta och vad har ni för synpunkt(er) på det (om nu någon)

Skulle detta vara sant är det bara att belåna villan och satsa en miljon. Med ränta på räntaeffekten blir du miljardär på cirka 10 år.

I min värld ligger sanningshalten på samma nivå som Snövit och de sju dvärgarna.

4 gillningar

Jag tror inte det funkar. Kan man få 4% avkastning i månaden så finns det garanterat någon som har en snabbare robot som käkar upp traden innan du hinner reagera. Det är det som kallas HFT, High Frequency Trading.

Om man har en sådan robot som fungerar, varför säljer man den till småsparare? Bankerna borde stå på rad att vilja köpa upp systemet.

2 gillningar

Onekligen märkligt och du kan själv kolla upp det lätt på hitta.se, Allabolag.se och Fi.se

Företagsadressen är till en villa i Kungälv där tre personer och två företag är skrivna. Företagen är ingenting inom finansiella tjänster utan ett byggbolag och ett bolag som håller på med musik och dans.

Market Hackers Scandinavia är heller inte registrerat hos Finansinspektionen där alla bolag som får bedriva finansiella tjänster ska vara registrerade. Mobilnumret leder heller ingenstans, inte registrerat på företaget eller någon person som jag kan hitta.

Jag skulle tro att oddsen är goda att all pengar man sätter in där kommer man inte att se röken av igen.

Osannolikt att världens bästa avkastning finns i ett bolag i en villa i Kungälv. Inte ens säkert att de som bor där vet om att deras adress används för detta.

”if it sounds too good to be true, it normally is”.

3 gillningar

Bra jobbat! Jag använder själv Allabolag då och då. I detta fall hoppade jag över detta, eftersom siffrorna kändes helt utopiska.

3 gillningar

Tillägg: Pengarna sätts in på en oberoende broker-valfri för dig att välja-och har ingen koppling till Market Hackers Scandinavia. Däremot kostar programvaran 99 dollar/månaden till mjukvarubolaget. Jag skulle tro att det som Market Hackers Scandinavia i sig drar in är någon form av % på kunderna som betalar mjukvaran.
Men om vi fokar på själva tradingen. Hur ser ni på den?

1 gillning

50-80% per år i Forex trading är utopiskt som @Nestor sa.

Om det hade gått att göra över tid med småpengar så hade det funnits många USD miljardärer som toutats i media :slight_smile:

Jag kan ju hitta på att man kan få 50% avkastning bara genom att ge pengarna till mig. Blir inte mer sant för det. Luktar snarare ponzi scheme. ”If it sounds to good to be true, it normally is”.

2 gillningar

Om detta fungerade skulle de tjäna mycket mer på att göra det själva istället för att sälja. Lättare också. Istället tjänar de pengar på att sälja det som en produkt till ett absurt lågt pris om det fungerar, samtidigt som det är en jätteavgift. Personligen misstänker jag att den största monetära förlusten snarare kommer att komma från själva tradingen som sådan, dock.

En annan sak att tänka på är hur detta påverkas av att andra som de sålt samma produkt till gör samma sak, för att inte tala om alla andra som också försöker slå tradingen.

1 gillning

4-7% i månaden är inte en långsiktig investering… Det är antingen en gamble med mycket risk eller en scam.

2 gillningar

Deras konton redovisas på myfxbook.com.
Har ni varit inne och kollat där? Jag har läst en del och tittat på deras videor och är sugen på att gå med. Finns det några hard evidence på att det är scam eller lurt på nåt sätt?

Att tjäna jättebelopp till låg risk är omöjligt. Men vill du lära dig detta den hårda vägen, så Varsågod! Glöm inte bort att du har blivit varnad.

5 gillningar

Låter som en Ponzi scam:
" Ponzibedrägeri är en form av investeringsbedrägeri som attraherar investerare genom att utlova hög avkastning, men som istället för att generera verklig avkastning på insatt kapital använder detta till utbetalningar och för att hålla bedrägeriet igång."Wikipedia

Om företaget inte är registrerat för att ägna sig åt finansiella tjänster är det inte seriöst. Varför skulle ett litet byggbolag vara bra på valutahandel?

Så här tror jag affärsplanen är för byggbolagets påstådda “valuta”-handel:

1. Lyckas det valutahandlande byggbolaget få 1000 personer att betala 1000 kronor i månaden för programvaran i 3 månader, då har de tjänat 3 milioner.
  2. Tar de en million av pengarna för att betala “vinster” tillbaka till de som köpt programvaran köper de sig tid tre månader till för att värva 1000 nya kunder som betalar 1000 kr i månaden och ger byggbolaget 3 nya millioner.
  3. Efter 6 månader upptäcker folk att det inte fungerat, men då har byggbolaget som kört valutahandeln gått i konkurs och det visar sig att en a-lagare köpt bolaget som målvakt och pengarna är borta.

Market hackers Scandinavia är en facebook-grupp med administratörer som förmedlar företaget Auvoriaprimes produkter som är olika Trading-mjukvaror. Inga pengar är hos dom utan hos Brookers.
Jag säger varken bu eller bä. Jag letar bara efter riktiga fall och bevis på att det inte skulle funka. Nån som har erfarenhet under tid av Auvoriaprime?

Låt mig vara tydlig i min åsikt här. Forex trading är skräp!

Det är ett system där den genomsnittliga investeraren förlorar stora summor pengar, eftersom det är ett minussummespel. (Nollsummespel sen minus för alla avgifter.) Så rent matematiskt så kan den genomsnittliga investeraren inte tjäna pengar på det.

Sen finns det även större problem med det, det flesta som håller på med det känner till det och behöver då hitta okunniga personer som de kan lura in i sina system för att själva tjäna pengar. Inget man någonsin borde hålla på med.

Att få 4% avkastning per månad är helt orealistiskt. Skulle någon verkligen ha en sådan metod så skulle man inte sälja den på nätet till en småsparare utan kunna göra sig själva till miljadärer.

3 gillningar

Jag hör er och ni kanske har rätt men fortfarande så hör jag mest åsikter. Hur är det med graferna på myfxbook.com? Där finns konton som taktat på i något år med bra siffror. Ljuger datan på graferna? Jag är bara en nybörjare på det här men undrar om ingen har verklig erfarenhet av Auvoria? Har sökt nätet efter negativa användare men inte hittat nån som påstått att det är scam.

Hur vet du att de graferna stämmer då?

Nedan en skrift från SEC om FX trading som jag tycker ger en heltäckande bild av riskerna. Den borde du väl kunna betrakta som fakta och inte åsikt :wink:

I min mening är FX spekulation (inte att investera) där du måste har rätt två gånger. Dels när du ska gå in. Dels när du ska gå ur. Att tajma marknaden i varje affär framgångsrikt är oerhört svårt om inte omöjligt.

1 gillning

Jag har aldrig varit med om någon bluff som det inte finns någon form av övertygande bevis för. Det finns bevis för precis allt som du någonsin har hört talas om att någon tror på inklusive den mest sjuka konspirationsteorin (speciellt den mest sjuka konspirationsteorin).

Men det är mer intressant att fundera på om förklaringsmodellen duger, eller om det finns någonting annat som gör det väldigt osannolikt. Det finns redan flera i min mening starka anledningar givna i den här tråden till varför förklaringsmodellen inte duger, och varför det inte är rimligt att det ska hålla i längden.

3 gillningar

Manuell Forextrading verkar ju dom flesta förlora i men det ämne jag tar upp är ju bottarna, dom automatiserade programvarorna.
Det måste väl ändå finnas nån på forumet som har verklig erfarenhet av tradingbottarna?

Kanske inte! :wink:

Men då kanske du kan starta ett test med ett väldigt litet kapital och sedan berätta hur det gick?

3 gillningar

När jag har googlat på det här har jag inte fått några vettiga recensioner angående aut. Forexhandel. Raderas allt negativt på hela nätet :sweat_smile:?
Ja, kanske ska testa. Problemet att testa med litet kapital i ovan nämnda exempel med Auvoria är att programvaran kostar 1000kr/mån. Då äts vinsten upp ett antal månader i början av avgiften. Andra leverantörer som har aut. programvara kan ta ett engångsbelopp för sin vara och då kostar det ju då också. Hade varit perfekt om man kunde kommit över en gratisversion :slightly_smiling_face: men det lär väl va svårt.

1 gillning