Frilansfinans: Orimligt lågt börsvärde på detta bolag?

Har kollat en del på frilans finans aktien och tycker själv att värderingen verkar vara orimligt låg och skulle gärna vilja höra era åsikter om värderingen och vad det kan bero på? :slight_smile:

Jämför jag Frilans finans siffror mot Gigger som såldes 2024 för 32.5miljoner så tycker i alla fall jag att värderingen är helt uppåt väggarna alldels för lågt i dagsläget?

Förbiser jag att gigger gick med förlust samt att likviderna var slut och bara kollar till omsättningen så borde frilans värderas till 520Miljoner om jag värderar bolaget enligt giggers försäljning - alltså en ökning med ca +150% från dagens värdering. De enda förklaringen till den låga värderingen jag kan komma på är det låga antalet aktieägare? (181st på Nordnet och 634st på Avanza)

Frilans finans:

Likvida medel Q4 2025: 147miljoner

Ebitda: +10.6miljoner

Omsättning: 1.9 Miljarder ( 1 900 000 000kr)

Aktieutdelning: 0.35sek (dubblats för varje år)

Börsvärde: 206miljoner

Gigger:

Likvida medel Q2 2024: 1.5miljoner

Ebitda: -2.4miljoner

Omsättning: 123miljoner

Sålt 2024 för 32.5miljoner

1 gillning

Omsättningen är inte en äkta omsättning, det är värdet på kundernas fakturor.

Samt så är omsättningen inte garanterad utan stor del är nyförsäljning, vilket kostar tid och pengar.

Har inte räknat på FF själv, men tveksam till att den skulle vara undervärderad

1 gillning

Gigger var verksamt inom samma bransch. För att Gigger skulle nå motsvarande nivå inom frilanssegmentet hade det krävts en väsentligt högre omsättning – uppskattningsvis omkring 16 gånger den faktiska nivån.

Om man applicerar denna multipel på försäljningspriset motsvarar det ett värde om cirka 520 miljoner kronor. Detta indikerar en rimlig värderingsnivå för Frilans. I denna bedömning har jag dessutom inte tagit hänsyn till att Frilans har en stark likvid position och är lönsamt, till skillnad från Gigger som varken uppvisade lönsamhet eller motsvarande finansiella styrka.

Du angav EBITDA, men vad är EBIT och Free Cash Flow för FF?

1 gillning

De körde väl omvänt förvärv och ingen riktig notering och då får man inte samma uppmärksamhet.

2 gillningar

Har för mig jag läst något om det också - Låter som en rimlig förklaring

Helåret 2025 var det totala kassaflödet 41.8miljoner kr jämfört med 26.5miljoner kr året innan.

Ebit för helåret 2025 låg på 16,3miljoner kr

Likvida medel vid årets slut var 147miljoner - nästan lika mycket som börsvärdet i sig som idag ligger på 206miljoner

Tack

Ser att de har P/E på nästan 15.

De har dålig omsättning på börsen. Jag vill inte att mina köp/sälj ska kunna vara 5%-10% av dagens omsättning.

De har en begränsad marknad, speciellt när det är så lätt att starta bolag och fakturera själv.

De måste skaffa nya kunder hela tiden. Många är temporära och en bra kund lär starta eget och försvinna.

Ser inget omedelbart som lockar vidare granskning från mitt håll. Betyder dock inte att de inte kan gå upp i pris. Men jag ser annat som jag hellre investerar i.

1 gillning

Haha jaa - är man en High Roller så är de inte så lätt med mindre bolag.

Håller med om att det är lätt att starta företag - nackdelen är dock att det tar det lång tid att starta och ansöka om företagskonto, dessutom lär man betala för dyra bokföringsprogram och lära sig det vilket kan vara en grund till att många avstår helt och hållet.

Tror att marknaden är stor och kommer växa för dom som bara vill testa en ide likaså - att behöva likvidera företaget om de inte bär frukt är både jobbigt, dyrt och inget man vill ha i ryggsäcken. Så jag ser ljust på deras affärsidé och jag tror att frilans kommer att bli ett mer populärt alternativ med tiden - det syns tydligt likaså på att deras omsättning växer så de knakar :slightly_smiling_face:

Ångrar själv att jag startade företag, som grädde på moset fick jag betala 10.000kr för att likvidera företaget - tyvär visste jag inte då vad frilans var för något

Jag har startat två, varav ena inte är aktiv … endast haft kostnader på den :laughing:

Men jag ångrar inte det.

1 gillning

Ställde frågan om vad kunder hade för erfarenhet av frilans finans, inga klagomål och överlag låter det som nöjda kunder :slightly_smiling_face: mycket viktigt att djupdyka i bolag om man tänker ha dom långsiktigt

Hmmm, driver du marknadsföring för FF?

Sen så ser du att två av dem har lämnat för att det finns billigare och bättre tjänster där ute.

3 gillningar

Tycker de bara är viktigt att djupdyka i dom bolag man köper aktier i, att någon lämnar för att det inte passar deras ekonomiska situation tycker jag bara är bra - de är nämligen aldrig bra att vara för billig, så mycket viktigare att man sköter om kunderna och att de är nöjda

Frågan ställs från ett konto som ser ut att marknadsföra Frilans… jobbar du med FF?

En av dem säger att det finns bättre tjänster där ute.

Du kan fortsätta djupdyka, se bara till att inte få slut på luft under dyken

Ja alltså Frilans är ett begrepp om folk som fakturerar som privatpersoner - gruppen som jag skrev i handlar inte om frilans finans som företag utan den handlar om frilansare som begrepp.

hela världen kan inte tycka att Android är den bästa telefonen heller… du hakar upp dig på småsaker.

Om 5 av 6 skriver att de är nöjda så är det långt mer än godkänt

1 gillning

@Avinio Du svarar inte på @AimHigher fråga. Kan du vänligen svara på denna frågan:

Hahaha nu förstod jag! Jag fattade verkligen inte vad han menade :rofl: har någon av er använt facebook förut? Namnet “frilans digital marknadsföring” är namnet på gruppen - under det namnet står det “anonym deltagre”

Jag skriver alltså med den anonyma deltagaren i den gruppen. Förstår dock nu att han trodde att jag skrev från ett konto som hette “frilans digital marknadsföring”??? :laughing:

Du svarar fortfarande inte på frågan. Jobbar du på, åt eller har annat samröre (direkt eller indirekt) med Frilans Finans?

Vad får er att tro att jag skulle jobba åt ff?

Kanske beroende på ämnesrubriken “att bolaget kanske är felvärderat på marknaden” i kombination med att du inte vill svara på den direkta frågan om du har någon koppling till bolaget.

1 gillning