Hej!
Skulle vilja höra om någon har någon åsikt om utbildningar som om att träna sig att bli daytrader om jag uppfattat det rätt. (Aktier, krypto, råvaror efter tycke och smak.)
Det är med andra ord så långt man kan komma från passivt indexsparande. Men i och med att det finns så många människor på forumet med olika bakgrund, investeringsbakgrund och intressen kanske det även finns folk som testat detta?
Teasern är att du kan göra 3-6% / månad och tjäna pengar både i en uppåtgående och en nedåtgående marknad, mm. Den andra teasern är att när du är upplärd ska du klara det på 30min /dag (dvs vid sidan av din vanliga sysselsättning).
Hur fungerar det för en svensk med svenska lagar, ISK och skatt osv.?
Angående personerna som det refererades till i den initiala trådstarten- jag skulle springa för livet om någon som titulerar sig som ”Performance coach” erbjöd mig råd om investeringar och förvaltning av pengar/tillgångar.
Det är jag som redigerade tråden. Jag vill inte att forumet får åt Flashback-hållet där det blir diskussion om enskilda individer. Särkilt när jag kan gissa vart det barkar.
Jag har två mastersexamen (civ ing IndEk och civ ek). Utöver det har jag jobbat med investeringskalkyler, bolagsförvärv och värdering i över tjugo års tid.
Jag har lätt för siffror och har ett sjusiffrigt kapital jag skulle kunna använda för att börja med.
Jag skulle inte kunna livnära mig på trading på det sättet du beskriver. Det är helt enkelt för svårt för mig.
Fy tusan… Lära sig daytrada kanske man kan få ett hum hur de går till, men att bli bra på de är få förunnat då… Man måste ha kunskap å känsla för de, å de är inge man lär sig så där bra…
Kurser via exempelvis aktiespararna skulle jag rekommendera för att stilla din nyfikenhet. Men i övrigt håller jag med dom andra i tråden.
Det är inget jag personligen skulle lägga min tid på.
Gött ändå med 5% i månaden. Lär ju kunna investera en liten summa på 100 000 o sen kunna pensionera sig hyggligt bekvämt om 10 år med cirka 35 miljoner.
Nu ville TS höra om det fanns någon/några som läst någon kurs och redogöra om det fungerar! Visst är det snällt och bra om någon varnar, men ingen verkar ha svarat på frågan.
Turtle Trader fungerade bevisligen, om inte alla ljög såklart. Om samma teknik fungerar idag är väl inte lika självklart.
Även jag delar den generella åsikten att det är båg. Att tillägga dock är att forumet kontrolleras/modereras hårt i ämnen som dessa så du kommer aldrig få ett annat svar… På gott och ont.
Du får veckans klapp på axel och en av mig. Varför i hela fridens namn skulle någon moderera bort svar på en sådan här fråga?
Har du tips är det bara skriva för allt du kan. Jag hör dock till skolan som inte är bland de 0,01% som kan lyckas med detta framgångsrikt. Därför jag anser att allt sådant här är bluff och båg.
Edit: Nu förstår jag vad som redigerats. Håller med om den redigeringen, då den gjordes för att inte riskera tråkiga juridiska processer.