De använder ordet “insättningsgaranti” flera gånger på sin hemsida för att förvilla. Till exempel skriver de:
Det är vad vi väljer att kalla, internationell insättningsgaranti, att vi har ett globalt nätverk av länder som garanterar dig din ränta.
Det här är inte en insättningsgaranti. De tycker bara att ett diversifierat sparande är tryggare. Att de satt ordet “insättningsgaranti” där är en ren bluff och falsk marknadsföring.
Sparandet sker i fondform, ditt sparande ligger separat från fondens tillgångar och skyddas av Insättningsgaranti om fonden hamnar på obestånd.
Jag tror att varje formulering här är noga uttänkt för att förvilla läsaren. Om fonden hamnar på obestånd så kommer fondens konkursförvaltare att lösa in fondens tillgångar och betala ut pengarna till ett bankkonto. Det bankkontot omfattas av insättningsgarantin. En fond hamnar på obestånd om själva fondföretaget inte längre kan driva fonden. Det handlar alltså inte om att själva investeringarna går back.
I sin FAQ skriver de så här:
Vad är insättningsgaranti och har ni det?
Sparandet hos oss sker i fondform, i Skridafonden. Säkerheten i Skridafonden ligger i 10-15 länder som Skridafonden lånar ut pengar till, genom investeringar i ländernas kärnekonomi, i deras statsobligationer. Om Skrida, Fonden eller annan tredjepartsleverantör skulle hamna på obestånd eller gå i konkurs påverkas inte ditt sparande. Ditt sparande och ditt fondinnehav förvaras på VP-Bank. VP-Bank omfattas av EU:s Instättningsgaranti på upp till 100 000 Euro.
Dock bör du som investerare vara medveten om att all investering av kapital innebär en risk. Vi vill att du som kund hos oss känner dig helt trygg, och tar ett välgrundat och medvetet beslut för ditt sparande på vägen till dina mål och drömmar.
Jag håller med dig om att detta är otydligt. Ingenstans skriver de i klarspråk att pengarna kan minska i värde. Men de petar in ordet “risk” där för att skydda sig själva.
Jag kikade också lite snabbt på avtalsvillkoren och hittade då detta:
För att starta ett sparande genom Skridas plattform måste du godkänna Fondens sparandeavtal kallat “Offering Memorandum” Länk: https://skrida.se/public/Skrida%20Ltd%20Offering%20Memorandum.pdf . Samt bekräfta att du har tillräcklig kunskap kring sparandeprodukter för att vi ska kunna klassa dig som professionell kund som är ett krav för att starta ett sparande i Fonden genom Skridas plattform. Som professionell kund är du medveten att allt sparande innebär en risk. Du har läst, förstått och är insatt i Fondens Offering Memorandum. Du har förståelse och kunskap om sparandet, sparandeprodukten och dess risker, och tar därmed ett välgrundat beslut för ditt sparande och dina investeringar.
Detta är alltså inte ett konto för småsparare, bara professionella investerare. Visst framgår det tydligt av marknadsföringen? 
Fonden är inkorporerad på Caymanöarna. Sajten och “Skrida AB” är bara en säljkanal (vilket framgår av ett annat avtal). Vem som står bakom Skrida Ltd på Caymanöarna framgår på sifan 51 i investeringsavtalet, nämligen de två herrarna “On behalf of Skrida”:
Mitt i villkoren nämns ett par andra namn:
Fonden har en förvaltningsavgift på 4% av kapitalet och en prestationsbaserad avgift på 25% av vinsten. Förvaltaren får också uttryckligen ta emot kickbacks från tredje part som då tillfaller förvaltaren. Dessa avgifter är utöver fondens administrativa kostnader.
Jag tror att du har rätt när du säger att det är hög risk på de stater som den här fonden investerar i. Om de kan betala ut 3-6% avkastning efter avgifter så betyder det att de måste investera i ränteprodukter som ger någonstans omkring 10-13% avkastning. Det är galet hög risk.
Fonden får investera i räntepapper från företag, stater och andra “fixed income”-produkter. En mindre del av pengarna får investeras i andra värdepapper, inklusive aktier från både noterade och onoterade bolag.
Fonden får belåna värdepapperen upp till 90% för att få en hävstång på upp till 1,9. Det är galet högt!
Nu orkar jag inte läsa mer. Håll dig borta från Skrida!