Skrida - räntekonton vars tillgångar satsats i statsobligationer

Ett bolag som heter Skrida gör reklam på Facebook. De ger ett förhållandevis seriöst intryck men känns ändå tveksamt. De erbjuder räntekonton vars tillgångar satsas i statsobligationer från ”många olika länder”. Vilka dessa är verkar vara höljt i dunkel men att typ Nigeria, Ryssland eller Argentina kan ingå framstår som sannolikt.

Att de dels påstår sig erbjuda insättningsgaranti samtidigt som värdet på insättningarna ”kan både öka och sjunka i värde” framstår som lite motsägelsefullt.

1 gillning
1 gillning

De använder ordet “insättningsgaranti” flera gånger på sin hemsida för att förvilla. Till exempel skriver de:

Det är vad vi väljer att kalla, internationell insättningsgaranti, att vi har ett globalt nätverk av länder som garanterar dig din ränta.

Det här är inte en insättningsgaranti. De tycker bara att ett diversifierat sparande är tryggare. Att de satt ordet “insättningsgaranti” där är en ren bluff och falsk marknadsföring.

Sparandet sker i fondform, ditt sparande ligger separat från fondens tillgångar och skyddas av Insättningsgaranti om fonden hamnar på obestånd.

Jag tror att varje formulering här är noga uttänkt för att förvilla läsaren. Om fonden hamnar på obestånd så kommer fondens konkursförvaltare att lösa in fondens tillgångar och betala ut pengarna till ett bankkonto. Det bankkontot omfattas av insättningsgarantin. En fond hamnar på obestånd om själva fondföretaget inte längre kan driva fonden. Det handlar alltså inte om att själva investeringarna går back.

I sin FAQ skriver de så här:

Vad är insättningsgaranti och har ni det?

Sparandet hos oss sker i fondform, i Skridafonden. Säkerheten i Skridafonden ligger i 10-15 länder som Skridafonden lånar ut pengar till, genom investeringar i ländernas kärnekonomi, i deras statsobligationer. Om Skrida, Fonden eller annan tredjepartsleverantör skulle hamna på obestånd eller gå i konkurs påverkas inte ditt sparande. Ditt sparande och ditt fondinnehav förvaras på VP-Bank. VP-Bank omfattas av EU:s Instättningsgaranti på upp till 100 000 Euro.

Dock bör du som investerare vara medveten om att all investering av kapital innebär en risk. Vi vill att du som kund hos oss känner dig helt trygg, och tar ett välgrundat och medvetet beslut för ditt sparande på vägen till dina mål och drömmar.

Jag håller med dig om att detta är otydligt. Ingenstans skriver de i klarspråk att pengarna kan minska i värde. Men de petar in ordet “risk” där för att skydda sig själva.

Jag kikade också lite snabbt på avtalsvillkoren och hittade då detta:

För att starta ett sparande genom Skridas plattform måste du godkänna Fondens sparandeavtal kallat “Offering Memorandum” Länk: https://skrida.se/public/Skrida%20Ltd%20Offering%20Memorandum.pdf . Samt bekräfta att du har tillräcklig kunskap kring sparandeprodukter för att vi ska kunna klassa dig som professionell kund som är ett krav för att starta ett sparande i Fonden genom Skridas plattform. Som professionell kund är du medveten att allt sparande innebär en risk. Du har läst, förstått och är insatt i Fondens Offering Memorandum. Du har förståelse och kunskap om sparandet, sparandeprodukten och dess risker, och tar därmed ett välgrundat beslut för ditt sparande och dina investeringar.

Detta är alltså inte ett konto för småsparare, bara professionella investerare. Visst framgår det tydligt av marknadsföringen? :relieved:

Fonden är inkorporerad på Caymanöarna. Sajten och “Skrida AB” är bara en säljkanal (vilket framgår av ett annat avtal). Vem som står bakom Skrida Ltd på Caymanöarna framgår på sifan 51 i investeringsavtalet, nämligen de två herrarna “On behalf of Skrida”:

Mitt i villkoren nämns ett par andra namn:

Fonden har en förvaltningsavgift på 4% av kapitalet och en prestationsbaserad avgift på 25% av vinsten. Förvaltaren får också uttryckligen ta emot kickbacks från tredje part som då tillfaller förvaltaren. Dessa avgifter är utöver fondens administrativa kostnader.

Jag tror att du har rätt när du säger att det är hög risk på de stater som den här fonden investerar i. Om de kan betala ut 3-6% avkastning efter avgifter så betyder det att de måste investera i ränteprodukter som ger någonstans omkring 10-13% avkastning. Det är galet hög risk.

Fonden får investera i räntepapper från företag, stater och andra “fixed income”-produkter. En mindre del av pengarna får investeras i andra värdepapper, inklusive aktier från både noterade och onoterade bolag.

Fonden får belåna värdepapperen upp till 90% för att få en hävstång på upp till 1,9. Det är galet högt!

Nu orkar jag inte läsa mer. Håll dig borta från Skrida!

37 gillningar

Det går rätt snabbt att tipsa finansinspektionen.
För det här är total dynga. Det enda som skiljer Skrida från annat Instagram-blaj som ”aktietjuven” m fl är att de verkar ha gått några steg längre.
Man kan t o m hitta ”CEO” och ”COO” på Linkedin.
En av dem har tre jobb, varav ett som trafikledare på Region Kalmar.
Båda gossebarnen verkar sakna relevant utbildning och arbetslivserfarenhet för att rigga upp något annat än en väldigt ytlig front.

Jag ringde Skridas kontaktnr idag och fick prata med COOn. Frågade honom hur han bedömde att risken i deras sparande är, relativt en placering i svenska statsobligationer. Han mumlade något ohörbart och bad att få återkomma…

5 gillningar

Vore det så enkelt att vanliga villaägare skulle kunna belåna huset till dryga 1 procents ränta och få en riskfri avkastning på det fem eller tiodubbla, då skulle vi få köa till banken. Man behöver inte vara någon Einstein för att inse att detta inte fungerar.

3 gillningar

Ungefär som vad de lovar här. Finns gott om dynga på internet…:poop:

https://www.trees4realestate.com/

2 gillningar

Tycker det låter som en typisk Hedgefond.

Man behöver klassas som professionell investerare.

Sen är jag faktiskt inte helt säker på att det är speciellt hög risk i själva räntepappren. Det kan vara så överjävligt att de nyttjar ett handelsarbitrage på obligationer som de sen får upp avkastningen på med hävstång.

Precis som Long-Term Capital Management gjorde. Sen kraschade de spektakulärt också…

Däremot att använda ordet insättningsgaranti tror jag faktiskt är vilseledande marknadsföring om det inte är direkt brottsligt.

2 gillningar

Du har allt du behöver veta i ditt eget inlägg! Speciellt i sista stycket.

Haha, jösses! :sweat_smile:

Det ska i alla fall bli intressant att följa detta på håll. Så fort det blir minsta lilla lågkonja lär ju det här korthuset blåsa bort på nolltid.

Noterade för övrigt på deras Facebook-sida att Aktiespararna gått och nämnt dem i lite väl positiv dager i senaste poddavsnittet: Aktiespararna Från cirka 25:00

Jag parafraserar lite:

De investerar ju i statsobligationer i stora länder, de “finaste” så att säga. Gissningsvis typ USA, Sverige, Schweiz m.fl. Verkligen statsobligationer med långsiktighet, stabilitet och hög säkerhet.

De säger ju alltså att deras investeringar har långa löptider med länderna själva som säkerhet. Det skapar förutsättningar för att de ska garantera dig den här avkastningen.

Sedan avslutar de förvisso med att “man ska kolla upp att det är fria uttag och insättningsgaranti o.s.v”… :roll_eyes:

1 gillning

Jag ringde Skridas kontaktnr idag och fick prata med COOn. Frågade honom hur han bedömde att risken i deras sparande är, relativt en placering i svenska statsobligationer. Han mumlade något ohörbart och bad att få återkomma…

Som en som helst inte pratar i telefon kan jag inte annat än imponeras över folks förmåga att kallringa!

11 gillningar

Det finns absolut ingenting i investeringsunderlaget som tyder på att det är dessa kreditvärdiga länder som Skrida investerar i. Podden fabulerar.

Skulle tro det är en träningsfråga för de flesta. Tagit mig över 10 år av aktiv träning att komma över det och kunna kallringa. Vidrigt jobbigt i många år. Men har man bestämt sig så lär man sig tillslut.

3 gillningar

Hitta följande hos FI

2 gillningar

Jag driver en mindre sida med en kompis om ekonomi och investeringar. Fick mail av en anställd på Skrida om att samarbeta med sidan och efter att ha börjat läsa om sidan kom jag snabbt till samma slutsats som er; det här är skumt.

Tack för en bra tråd!

3 gillningar

Får man fråga vilken sida? Eftersom jag frågar gissar jag på att det är tillåtet att länka :blush:.

Gillar att läsa mindre bloggar, då åsikter kan vara mer personliga och ge andra insikter.

1 gillning

Jag stötte på FB-reklamen för några veckor sedan och skrev om dem i ett forum där. De prickar av varenda tecken på en bluff.

Det här är vad jag reagerade på:
Fler saker som är tvivelaktiga:

• Bolagets adress och organisationsnummer framgår inte någonstans på hemsidan.

• hemsidan är helt fri från namn på grundare, framstående investerare eller andra nyckelpersoner.

• Skrida AB, bolaget som påstås ligga bakom, är registrerat i Oskarshamn (på något sätt så hade säte i en storstad känts tryggare, eftersom det är där kapital och know-how finns.

• Bolaget hade en omsättning på 125 000kr förra året.

• Bolagets VD är också VD för en nystartad grönsakshandlare(!) som grundades tidigare i år där Skridas vice VD också sitter i styrelsen. Känns ju lite spretigt att både sköta en fintech-firma och en grönsakshandel samtidigt.

• I kommentarerna till sin FB-reklam så skriver någon från kundtjänst att vissa av produkterna får sin höga ränta genom hävstång. Med en obligationsränta runt 0% så måste det väl till en rätt ordentlig hävstång för att kunna få ut nästan 7% till kunden?
    De gör också ett stort nummer av det ovidkommande.

• Säker inloggning med BankID. Alltså: ”Dörren till lejonkulan går bara att öppna med din privata nyckel som ingen annan har.”

• Trygga överföringar med Swish, Bank- och Autogiro. ”Det finns flera smidiga vägar in i lejonkulan.”

• Pengarna påstås vara säkra hos VP Bank. En bank i Lichtenstein med filial i Luxemburg men helt utan koppling till Sverige.

• Pengarna investeras i ”Skridafonden”, vilket är enda gången som det namnet används på såväl deras egen hemsida som på hela Internet (enligt Google).

• Det är ju också lite oklart hur en enda fond kan ge sex olika avkastningar. Hur det går till i praktiken står inget om på hemsidan eller i det ”avtal” som man erbjuds teckna vid köp.

Det här har ju blivit en lite lång utläggning om Skrida. Men bolaget känns så genomgående oseriöst att jag ville samla alla varningstecken och röda flaggor i ett lätt sökbart inlägg.

De påstår att de står under Finansinspektionens tillsyn. När jag kikar i FI:s register (finns på deras hemsida) så är det enda liknande namnet Skrida Ltd, ett bolag på Caymanöarna.
Det ökar inte direkt förtroendet.

(Ovanstående är klippt direkt från mina FB-inlägg, ifall ni reagerar på någon konstig formulering eller meningsbyggnad.)

Det som Skrida visar upp är omöjligt att skilja från en kriminell verksamhet.

8 gillningar

Okej kul, har den här sidan med en kompis: https://finansgrabbarna.se/
Gör mest videor på sociala medier men försöker skriva artiklar också.

Sorry för sent svar!

3 gillningar

En liten update: För några dagar sedan så såg jag att Aktiepappa på Tradevenue.se hade ett betalt samarbete med Skrida. Så jag frågade hur han tänkte kring de tveksamheter jag hittat hos bolaget. Eftersom han tagit emot deras pengar så har han ju kollat upp bolaget, tänkte jag.

Jag fick inget svar och efter en vecka så tog han/de bort min kommentar.

Känslan av att det är en bluff minskar inte direkt.

3 gillningar

Jag har också ställt två frågor till dem på Facebook utan att få svar:

• Stämmer det att Skrida bara är till för profesionella investerare?
  • Vilka stater är det som Skrida lånat ut pengar till?

Det här är frågor som Skrida inte kan svara på.

Skrida hänvisar ständigt till sitt “Offering Memorandum” som jag länkade till i min första kommentar. “Läs det” är svaret på alla frågor.

1 gillning