Är bilden förståelig?

Jag håller på och leker med visualiseringar till den kommande RikaTillsammans-guiden och sociala medier. Kan jag be om din hjälp för att se om mina försök till bilder är förståeliga? Förstärker de budskapet?

Var inte rädd för att säga nej och ge feedback. Min 13-åring skräder inte orden. :rofl::see_no_evil:

Tack på förhand!

3 gillningar

1) Är du bekväm med din portfölj vid en…

6 gillningar

2) Ett rikt liv pågår inte i Excel.

4 gillningar

3) Tiden är din bästa vän

6 gillningar

Nu är det lite sent och jag är lite trött … men jag skulle nog hålla med din dotter.
Jag är ingenjör och älskar ekonomi och Excel, men tycker det är svårt att förstå vilket budskap du vill få fram.

1. Hur ska någon koppla lite/mycket risk med nedgång/uppgång och balans? Har de tagit för lite risk om portföljen går ner?
    Vilken “aha” upplevelse ska de få?

2. Varför skulle gemene man fatta hur Excel korrelerar med ett rikt liv?

3. Denna är nog lätt att förstå, nästan. Du nämner inte hur man sparar för att tabellen ska vara något att bry sig om. På konto, fond, en aktie, guld, bitcoin etc.?
    Dock skulle den skrämma mig om jag aldrig investerat på börsen. Du visar att det finns en 7%-ig risk att jag går med förlust om jag sparar i 10 år. Inte vill jag vänta i tio år och gå med förlust. Sen har du “vinstchans” på ena axeln, låter som om man spelar på Lotto även om det är helt korrekt :laughing:

13 gillningar

Haha. Tack. Feedbackan kan ju inte bli tydligare än så här.

Jag får göra nytt försök imorgon. :rofl::see_no_evil:

2 gillningar

Ledsen för det, jag vet att jag är tuff mot dig nu :slight_smile:
Jag kan förstå vad du är ute efter för att jag vet vilka budskap du haft innan. Men jag försöker sätta mig in i hur gemene man tolkar dessa bilder utan ett sammanhang och utan att ha lyssnat på dig i ett par hundra timmar.

Sätt bilderna i rätt perspektiv/sammanhang. Var tydligare med budskapet.
Vill du ge dem “ett svar” eller är du ute efter att de ska “börja tänka”?
Vad är nästa steg, om det nu finns ett nästa steg?

2 gillningar

Att livet inte utgörs av Excel skulle helt klart behöva förmedlas till vissa som lägger upp frågor på forumet med långa listor med procentsatser och avslutar med ”Är det här bra?”. Att ”det räcker med en fond” är väl budskapet som borde förmedlas till en bredare publik.

1 gillning

För en vanlig person så motsäger den här bilden att pengar som ska användas ganska snart bör sitta på sparkonton.

1 gillning

Excel-bilden är så klockren att jag tycker den bör bli forumets officiella logga. :joy:

Förövrigt håller jag med @AimHigher.

1 gillning

Excel-bilden är lite konstig tycker jag. Venn-digrammet alltså. Bilden visar att Excel är en del av ett rikt liv men texten säger att det rika livet pågår utanför Excel. Det blir bra märkligt. Vad är det du försöker säga? Är mängdlära rätt visualisering överhuvudtaget? Jag ser mer framför mig någon som sitter i ett mörkt rum och stirrar på kalkylark och en annan person som leker med barn i solen. Fast den dikotomin stämmer inte heller perfekt, för siffernissar känner nog att de också leker med sina barn. Därför får du gå tillbaka till ruta ett: vem är mottagaren av budskapet och vad vill du att de ska ta med sig för lärdom?

Jag tror också att den kan bli lite kul för vissa! Men om den ska vara meningsfull behöver den filas på.

1 gillning

Bekväm-bilden kan du droppa ordet “Eventuell”. Eller kanske byta det till “Plötslig”? Något mindre tekniskt.

Den ljusblå färgen har lite svag kontrast mot bakgrunden.

1. Jag vet vad du menar men det är mest pga åtskilliga timmar på forumet. För allmänheten är den nog svårbegriplig.

2. Klockren som ”Ekonomihumor” på forumet. Är nog ”jaha” för allmänheten.

3. Är ok men stapelhöjden bör förklaras tydligare i bildrubriken (som har minst typsnitt nu). Dessutom gäller det för bred, billig indexfond och inte ”random investering i meme-aktie”.

Det kan vara svårt med illustrationer och liknelser. Ibland tar det mer kraft att förstå dessa än det egentliga budskapet.

6 gillningar

Jag tror jag vet vad du vill säga, att man bör ha en portfölj som passar i både uppgång och nedgång. Men jag upplever inte att dessa symboler passar i detta sammanhanget. Dessa Venndiagram är mängdlärasymboler, vilka är avsedda att symbolisera en mängd objekt, och var dessa är placerade i Venndiagrammet beror på olika egenskaper hos objekten. Jag upplever att denna bilden väcker mer frågor än ger svar. Menar du att de olika objekten är olika bolag/fonder? Man bör definiera vilken typ av uppgång/nedgång som avses. Är det marknadens rörelser i stort? Eller är det rörelser som beror på mina val av sammansättning av min portfölj? Dessutom är jag obekväm med texten du har satt i parentes. Det känns som att den texten hör hemma tvärtom mot var du placerat dem. De aktier/fonder som placeras i “nedgång” är väl snarare att man valt för hög risk? Och vid en uppgång (om det gäller marknadens uppgång) är man ofta benägen att ångra att man valt för låg risk eftersom högre risknivå ofta genererar högre vinst då marknaden går upp? Det är möjligt att du tänkt rätt, men att jag blev förvirrad av bilden. Kanske om det förekommer med en förklarande text, eller om du kör en föreläsning så kanske din förklaring bidrar till att bilden framstår som tydligare. Ska bli spännande att se hur de andra uppfattar bilden.

1 gillning

Första bilden är svår begriplig, jag tolkade den initialt som att för låg risk är bra vid uppgång, vilket jag antar är tvärtemot vad du vill säga (dvs tolkade texten att gälla hela cirkeln, inte bara delen som inte överlappar) .

Kanske blir tydligare om “för mycket risk” och “för lite risk” står utanför cirkeln med en pil på samma sätt som “rätt balans” gör.

Bild två är väl intern forumhumor men Excel-cirkeln bör väl rimligtvis inte ligga helt i ett-rikt-liv-cirkeln?

1 gillning

Ett rikt liv pågår mestadels utanför Excel men även i Excel :nerd_face:

2 gillningar

Upplever det som förvirrande med dessa Venn diagram. Är det verkligen rätt visualiseringsdiagram med det du vill säga?

I den första, är det inte en skala du vill visa? Ena sidan för lite risk och andra sidan för mycket risk? Då borde det vara lämpligare med en stiliserad linjal eller liknande snarare än ett Venn diagram.

3 gillningar

Bekväm med portföljen.

Vänstra bubblan hade jag kanske skrivit
”Rädsla för börsras. För lite investerat. För låg risk”

Högra bubblan motsvarande
”Rädsla för att missa uppgång. För mycket investerat. För hög risk”

Sen kan nog även detta vara kontroversiellt spec med för hög risk. Många verkar lida av FOMO efter lång uppgång IMHO.

Kanske smälla in en bild med 10% tumregeln för att utvärdera / ha något att hålla i handen för att veta om ens känsla av att ligga i sweet spot är hyfsat rätt eller inte. Man kan ju ligga utanför tumregeln men då ska man nog att funderar igenom det så man är bekväm med det. En idé

2 gillningar

Y axeln. Vinstchans låter lite som ett lotteri :joy:

”Chansen för att investeringen gått upp” tänker jag

Men kanske för långt

1 gillning

Förstår inte 1. alls.