Är bilden förståelig?

Jag håller på och leker med visualiseringar till den kommande RikaTillsammans-guiden och sociala medier. Kan jag be om din hjälp för att se om mina försök till bilder är förståeliga? Förstärker de budskapet?

Var inte rädd för att säga nej och ge feedback. Min 13-åring skräder inte orden. :rofl::see_no_evil:

Tack på förhand!

3 gillningar

1) Är du bekväm med din portfölj vid en…

6 gillningar

2) Ett rikt liv pågår inte i Excel.

4 gillningar

3) Tiden är din bästa vän

6 gillningar

Nu är det lite sent och jag är lite trött … men jag skulle nog hålla med din dotter.
Jag är ingenjör och älskar ekonomi och Excel, men tycker det är svårt att förstå vilket budskap du vill få fram.

1. Hur ska någon koppla lite/mycket risk med nedgång/uppgång och balans? Har de tagit för lite risk om portföljen går ner?
    Vilken “aha” upplevelse ska de få?

2. Varför skulle gemene man fatta hur Excel korrelerar med ett rikt liv?

3. Denna är nog lätt att förstå, nästan. Du nämner inte hur man sparar för att tabellen ska vara något att bry sig om. På konto, fond, en aktie, guld, bitcoin etc.?
    Dock skulle den skrämma mig om jag aldrig investerat på börsen. Du visar att det finns en 7%-ig risk att jag går med förlust om jag sparar i 10 år. Inte vill jag vänta i tio år och gå med förlust. Sen har du “vinstchans” på ena axeln, låter som om man spelar på Lotto även om det är helt korrekt :laughing:

13 gillningar

Haha. Tack. Feedbackan kan ju inte bli tydligare än så här.

Jag får göra nytt försök imorgon. :rofl::see_no_evil:

2 gillningar

Ledsen för det, jag vet att jag är tuff mot dig nu :slight_smile:
Jag kan förstå vad du är ute efter för att jag vet vilka budskap du haft innan. Men jag försöker sätta mig in i hur gemene man tolkar dessa bilder utan ett sammanhang och utan att ha lyssnat på dig i ett par hundra timmar.

Sätt bilderna i rätt perspektiv/sammanhang. Var tydligare med budskapet.