Jag har nyligen gjort en värdepappersflytt från mitt ISK hos storbanken till mitt befintliga Avanza ISK med mål att konsolidera, få bättre överblick, men framförallt sänka avgifter och minska risken i mina innehav. Det jag flyttat är en blandning av aningen dyra indexfonder och förvaltade fonder som istället ska bli billiga indexfonder.
Efter nästan två månaders väntan börjar de flesta fonderna ha hittat fram till rätt konto och det börjar vara dags att omfördela mina innehav. Av enkelhet lockar rebalanserings-knappen, men jag börjar tänka att jag i så fall kanske skulle ta en oproportionerlig risk genom att det indirekt är att tajma marknaden? Speciellt då jag upplever att det bubblar rätt mycket där ute och enstaka dagar kan stå för stora delar av årets rörelse.
Beloppet jag ska omfördela uppgår till ungefär en tredjedel av min totala portfölj.
Kan det vara en potentiellt jättebra/jättedålig idé att använda rebalanseringsverktyget beroende på hur börsen går de kommande dagarna?
Är det värt risken att ligga utanför marknaden några dagar för att så fort som möjligt få en bättre riskspridning på totalen i min portfölj eller är detta något jag bör göra stegvis med ett excelark?
Överanalyserar jag någonting som inte kommer ha någon som helst inverkan på värdet om tio år?
Ja, kanske. Det som oroar mig är att t. ex världsindex backat närmare 3% senaste veckan och Stockholmsbörsen drygt 2% bara idag. Om detta skulle studsa tillbaka och förbi under tiden jag väntar på att säljordrarna går igenom tänker jag att det ändå kan göra lite skillnad.
Om man gör ett inte så troligt räkneexempel främst för att förtydliga min poäng. Skulle jag mot förmodan missa en 5% uppgång under rebalanseringen så skulle ränta på ränta över 10 år kunna innebära en 10% slutlig värdeskillnad på värdet som omfördelas (0,05*1,07^10 = 0,098).
Jag tror givetvis inte att detta kommer hända utan undrar framförallt om det är en rimlig risk att utsätta sig för och om inte hur bör man göra istället?
Jag är inget mattesnille men jag tänker att det är korrekt.
Man vill väl ha en allmän formel att kunna stoppa in sina egna siffror och se vad scenariot kan kosta på sikt för att ta ett mer informerat beslut? Jag tänker att det är kronor och inte procent som man kan konsumera för.
Anta exempelvis ett nuvarande portfölj-värde på 100 kr varav 36kr missar en uppgång på 5% under rebalansering. Vad har det ”kostat” om 10 år?
Jag tänker: 36kr * 0,05 * 1,07^10år = 3,54kr
Byt ut 1,07 till valfri snittavkastning och 10år till valfri tidshorisont.