Är det alltså ingen skillnad mellan en utgift och ett uttag? Varför ingår överföringar i utgifter och varför kallar man det inte uttag?

Min bank (DB) kallar allt som går ut från ett konto för utgifter och allt som kommer in för inkomster. Min största utgift är alltid sparande och placeringar, dvs överföringar till andra konton. “Inkomsterna” är ofta överföringar från andra konton, man har inte tjänat en spänn. Har man en utgift har man gjort av med pengarna, har man gjort en överföring finns de kvar, men på ett annat konto. Ett uttag är inte alltid en utgift, såvida man gjort en insättning någon annanstans på samma summa.

Att hålla koll på dessa basbegrepp med insättning, uttag och överföringar borde väl vara självklart för en bank? Är inte ekonom men stör mig rejält på detta, hur är det möjligt? En överföring till ett annat konto är ingen utgift. Har ställt frågan till dem i över 10 år men de är alltid komplett oförstående. Är jag korkad eller vad är det frågan om?

1 gillning

Det är mycket enklare att bygga ett it-system där + betyder inkomst och - utgift än en modell som klassificerar olika transaktioner. Nu för tiden gör olika appar det relativt bra, medan bankkonton håller fortfarande på ursprungliga basprincipen. Det finns helt enkelt inga vinstincitament för banker att utveckla UX i den riktningen.

1 gillning

Håller med, bankerna är helkassa på terminologin. Swedbank blandar totalt ihop begreppen saldo och tillgängligt belopp.

Du har helt rätt och banken har fel. Precis som du skriver har kontot insättningar och uttag. Det är inte samma sak som inkomster och utgifter. Det är väl där som terminologin blir fel.
Men banken har ju inte koll på om det är en utgift eller överföring till sparande när jag gör ett uttag via bankgiro till t ex sparkonto hos Santander eller Morrow Bank.
SEBs app har en liknande funktion där man klassificerar varje betalningsmottagare till någon form av kategori. Det blir lika fel det. Det kanske stämmer i 80 % av fallen men då blir 20 % fel och funktionen är värdelös.

Nordeas app har samma funktion numera, Insights kallar de den. Det blir fel rätt ofta, oundvikligt. Då får man gå in och ändra manuellt så blir det bra och användbart sen.

Jag håller absolut med dig men man behöver inte analysera det. För just det kontot blir det en utgift när pengar lämnar kontot och en inkomst när pengar kommer in till kontot.

Säger inte att det är korrekt men det är väl så man får se det.

Korrekta begreppen är inbetalning och utbetalning.