Jag har tänkt att bolån är en produkt som är väldigt lika hos alla banker. Möjligen kan man få nåt efterlevandeskydd på nåt ställe. Men i övrigt är lägst ränta lika med bästa bolånet. Förutom Avanza då, som har flexutrymme, i praktiken så kan man amortera och sen ta ut pengarna igen när man vill. Exempelvis om man har en miljon i lån och funderar på att amortera, men vill inte låsa upp pengarna eftersom man också tror att det kan bli en renovering tvättstugan om nåt år. Då kan man ”amortera” 100k, och sen ta ut dem igen från bolånet när renoveringen ska göras eller om man nu istället vill spendera dem på en resa. På så sätt slipper man besväret med ny kreditprövning om man villlåna tillbaka det man amorterat. Bra grej om jag nu fattat rätt hur det fungerar. Men vad jag funderar på är varför inte andra också har motsvarande som konkurrensmedel, måste ju finnas nån nackdel för banken?
Jag tänker att det hänger mycket ihop med Avanzas krav på max 60%/75% belåning till att börja med. Då är säkerhetsmassan ändå så pass hög vid maxbelåning att de inte behöver tänka över kundens beslut att belåna sig så mycket.
Men vilken bank som helst kan egentligen bevilja det om man ber om det.
Fast maxbeloppet att ta ut från lånet på ett sånt avanzalån är det belopp som beviljades som lånebelopp. Den principen skulle även andra banker kunna ha ifall de ville erbjuda tjänsten utan att för den skull öka kreditrisken.
Har också kikat på detta. Gäller det endast private banking dvs superbolånet? Isåfall är flexutrymmet endast upp till 50 % Om jag löser rätt.
Ja, superbolånet. 500000 kr verkar vara max som man kan ansöka om. Alltså man har ett bolån i en annan bank på t.ex 2 miljoner. Ansöker om att flytta det till Avanza med maximal flex. Bolånet blir då 2 miljoner med möjlighet att ta ut 500k extra. Men man kan också ”amortera” i det läget. Man kanske ”amorterar” 100k. Lånet är då 1,9 miljoner med möjlighet att ta ut 600k.