Är det någon poäng med att äga utländska obligationer?

Är det någon poäng med att diversifiera sin räntedel genom att äga utländska valutasäkrade obligationer genom t.ex. AMF Räntefond Mix, eller ska man hålla sig till svenska obligationer? Jag har hört att det ändå inte ger högre avkastning även om utländska obligationer har högre yields p.g.a. valutasäkringen.

Ja, man tar ju en enorm valutarisk/inflationsrisk om alla ens ränteinvesteringar är i en och samma valuta.

Men om obligationerna är valutasäkrade som i min fråga så är det väl samma valutarisk som att äga svenska obligationer?

1 gillning

Ja, där håller jag med dig: valutasäkrade obligationer är nog ungefär lika illa, eller till och med värre eftersom det är en mer komplex produkt som i slutändan kan vara utsatt för dubbel valutarisk.

Det blir som att gå över ån efter vatten. Samt extrakostnaden för att någon ständigt ska se till att valutasäkring är på plats.

Som utgångspunkt tror jag att en poäng kan vara att man har tillgånger i det andra landets valuta och inte har behov av att växla, t.ex. för att man räknar med att kunna göra en valutavinst på lång sikt.

Liknande valutarisk ja men inte samma ränterisk. Räntan kan ju t.ex. sjunka i USA samtidigt som den stiger i Sverige. Då har jag ju hellre amerikanska obligationer i det scenariot. (Kanske är mer sannolikt åt andra hållet idag dock!)

Även om valutor ofta försvagas när räntan i landet går ner (och vice versa) så ser vi ju att det inte alltid stämmer. T.ex. gick räntan upp i USA nu nyligen medan dollarn försvagades.

Det finns flera skäl. Ett kan vara att diversifiera kreditrisken, även om det handlar om relativt säkra statspapper så är den inte noll. Ett annat är likviditetsrisk, statspappersmarknaden i Sverige fungerade mindre bra under QE (även marknaden för företagsobligationer påverkades). Gäller även marknadsrisken, vissa händelser är mer isolerade till enskilda marknader (Trumps tullhaveri har gett enorm volatilitet i treasuries, detsamma gällde vid Giltkrisen i UK 2022).

Gällande valutarisk är det i min mening en separat fråga. Men skulle man valutasäkra sitt utländska obligationsinnehav i exempelvis amerikanska treasuries och få lite högre avkastning bör man fundera på om det inte är kreditrisken som ger den extra avkastningen jämfört med svenska statspapper.