Bakgrund: Jag skulle vilja äga fler tillgång i dollar och euro. Idag har jag nästan bara aktier i dollar och euro, men skulle vilja ha t ex räntefonder med lägre risk i dessa valutor. Bl a har jag kikat på AMF mix räntefond och där är det min frågeställning uppstår. I beskrivningen står det: “Tillgångarna ska vara denominerade i amerikanska dollar, brittiska pund, svenska kronor och euro. Fonden ska använda valutaderivat i syfte att helt valutasäkra fondens innehav till svenska kronor.”
Så det jag undrar är vad valutsäkringen innebär rent faktiskt?
Om kronan fortsätter ner, kommer värdet på fonden också gå ner då pga den är valutsäkrad mot kronan? Eller kommer den “öka i värde” i form av fler kronor pga den är denominerad i t ex dollar eller euro?
Hoppas ni förstår funderingen/frågan.
PS. det jag vill komma åt är att äga något till relativt låg risk som främst inte ligger i kronor utan spritt i olika valutor. Bonus om det ger ränta också, så klart.
Rent teoretiskt om jag kommer ihåg rätt så ger valutasäkrade räntepapper den ränta som avspeglar kreditrisken. Du kan se det som att du omvandlar en massa utländska räntepapper med olika risknivå till svenska räntepapper med olika risknivå.
Litet varningens finger; Kronan är på all time low, sett över tid brukar perioder som denna vara den sämsta tiden att sälja kr/valutasäkra sina SEK tillgångar. Vi är inte rationella… bara ett tips…förr eller senare kommer kronan stärkas mot övriga valutor… eller så kommer svenska samhället sjunka totalt och det tror inte jag på.
Tack för input
Mitt mål är väl att få till någon sorts mellanrisk mellan aktier och sparkonto/buffert. Tycker att min buffert i sek börjar bli för stor, men jag vill inte lägga in dem i mina aktiefonder. Ser det mer som någon form av ytterligare diversifiering, dock kanske jag tänker fel här.