Är det rätt att övervikta mot ens hemmamarknad (s.k. Home Bias)?

Ja i mitt fall så hade jag nästan 100% Avanza zero de 5 första åren jag investerade och efter det har jag märkt att jag jämför mig ofta med OMXS30. Så i mitt fall så är den psykologiska effekten påtaglig.

Nej, något som underpresterar år efter år är alltid svårt att ha kvar. Men det ena utesluter ju inte det andra.

Ja, detta är den eviga frågan. Den blir ju ännu svårare när man börjar blanda in guld, räntor, fastigheter osv. som har en betydligt högre kostnad för diversifiering men även en betydligt starkare diversifieringseffekt. Därför jag brukar säga att mellan 1-50% Sverige är rimligt (där 1% representeras av 100% i en globalfond). Mera än 50% i Sverige anser jag är för mycket då man tappar för mycket diversifiering trots att jag själv hade 100% Sverige tills jag nådde min första miljon. Skillnaden är dock större än 0.22% eftersom utländska fonder även har utländskkällskatt, se denna tråd för mera info: Källskatten kostar upp emot 0.5 % per år - Nr 26 av Aen. Det skiljer ca 0.5% i avgift.

Min personliga åsikt är inte att man bör sträva efter att uppnå maximal diversifiering, utan att man ska uppnå tillräckligt hög diversifiering så att man klarar att hålla sin strategi när bomberna faller i Ukraina, pandemin stänger ner världen och marknaden får panik. Har man diversifierat för mycket till för hög kostnad så har man dragit ner sin avkastning onödigt mycket. Har man diversifierat för lite så att man “freakar ut” så tappar man också avkastning. Det svåra är dock att veta vart ens smärtgräns går.

Själv har det tagit mig år att försöka hitta den, för min sambo som har en oändlig risktolerans så är det betydligt lättare. Hon litar blint på att marknaden vänder upp igen och rycker bara på axlarna när nedgångarna kommer. Så när jag sätter upp en portfölj för henne kan jag ta betydligt högre risk (100% aktier utöver en buffert) jämfört med vad jag själv kan ta (70% aktier, 10% långa räntor, 10% guld, 10% kontanter samt investeringar i fastigheter). I min sambos fall blir diversifieringen inte så himla viktig eftersom hon ändå väntar ut kraschen och man kan istället fokusera på att maximera avkastningen.

6 gillningar