Är det skatt på Cashback?

Har Rocker Bank idag och fått ihop rätt mycket Cashback genom alla referrals på instagram. Men vad säger Skatteverket om detta? Är det skatt på Cashback? Skatteverket själva verkar lite förvirrade när man frågar. “Om det är en s.k. prestationsbaserad inkomst, så ska den beskattas.”
Men en länk som folk klickar på genom Instagram och blir inbjuden är väl knappast en prestation.
På andra ställen läser jag att Cashback är en “rabatt” och beskattas inte. Rocker själva skriver typ att det “kan” vara skatteberättigat. Vet inte vad jag ska tro. Men vi får tillsammans ihop 500-1000kr/mån på Cashback. Så bra å veta om man ska vänta sig en skattesmäll i 2022 :sweat_smile::see_no_evil:

Kort svar nej.
Men säg inget till sossarna!

4 gillningar

Du gör alltså affiliatereklam på Instagram och tjänar pengar på det? Låter helt klart som att det uppfyller villkoren för näringsverksamhet:

• självständighet
  • vinstsyfte
  • varaktighet

Prestationen är att du gör reklam för företagets produkt och drar in kunder.

3 gillningar

Kruxet är dock att det finns inget samarbete eller ansträngning och den s.k. reklamen är inte mycket mer än ett omdöme/åsikt om företaget. Jag får inget betalt genom att folk använder min inbjudan. Däremot ökar min “rabatt” när jag själv betalar med deras kontokort.

Som sagt. Hittar inget på Skatteverket som påstår att en sådan rabatt/inkomst skulle vara skattepliktigt.

Här är det enda jag kunde hitta:

“Nästan all inkomst i Sverige är skattepliktigt.
Men som tur är så räknas inte återbäringen från cashbacksidorna som inkomst. Återbäringen räknas som rabatt och behöver därför inte beskattas som inkomst.
Det är samma sak med rekryteringsbonus eller kompisbonusar. De är också en rabatt och därför ingen inkomst.”

Hej!
Har funderat lite på att skaffa ett kreditkort hos Nexo. Nexo Card – The Only Crypto Card You Need • Nexo Där får man upp till 2% i cashback i form av kryptovalutor. Är dessa då skattefria?
Oavsett antar jag att man får hålla koll på anskaffningsvärdet vid tidpunkten då man får tilldelningen, när man senare ska räkna ut kapitalskatten vid en senare försäljning.

Nån som har koll på detta?

Kan inte säga till hundra. Men som jag förstår det så blir det avyttring på ditt krypto kapital varje gång du gör ett köp med kortet. Sen var det gäller cashback så ska troligen även detta deklareras. Rocker i mitt fall, skickade in redovisningen till Skatteverket för min Cashback. Summan/skatten drogs från min återbäring.
Så det blir mycket att deklarera på egen hand om du ska använda cryptokortet.
Lycka till!

Tack för svaret. Tror inte det är värt det i dagsläget. Kanske om jag gör större köp i framtiden, eller om skatteverket gör någon deklarationsreform för krypto. Nu är det inte värt huvudverkan :stuck_out_tongue:

1 gillning

Rocket har i alla fall lämnat kontrolluppgift på utbetalningar för 2021. Fin liten smäll när man ligger över brytpunkten.