Är det värt att binda bolåneräntan nu – eller ligga kvar rörligt?

Hej ni som kan!

Jag har 2,81 % rörlig ränta och funderar på om det kan vara läge att binda inför 2027. Det känns extra aktuellt med valet i september och osäkerheten kring hur den kommande regeringens ekonomiska politik kan påverka inflationen och räntorna (eller?).

Hur hade ni resonerat – behålla allt rörligt, binda hälften eller binda hela lånet? Och vilken bunden ränta hade ni tyckt var tillräckligt bra?

Binda räntan kommer alltid med någon sorts premie/kostnad, men med lite flyt och bra tajming kan det vara en bra affär. Historiskt har rörligt oftast lönat sig, då de flesta inte klarar av att tajma rätt tillfälle. Bankerna har en stab med personal som inte gör annat än att förutse framtiden, så därför svårt för oss kunder att försöka slå dem. (Ungefär som att försöka tajma investeringar)
Tänk också på att binder du hälften som du föreslog, så sitter du fast hos den banken och får sämre förhandlingsläge för den rörliga delen, samt att du behöver betala ränteskillnadsersättning för att kunna byta bank. :smiling_face_with_sunglasses:

3 gillningar

Vad är anledningen till att du funderar på att binda lånet?

• Vill ha lägst möjliga ränteutgifter totalt sett de närmaste 10 åren
  • Ekonomin går inte ihop eller det blir jättetrist om räntan går över t.ex. 3,5%
  • Slippa oroa sig över räntan även om du rent praktiskt hade klarat av mycket högre räntekostnader
  • En kraftigt hög ränta hade gjort att du fått ställa in vissa planer du har de närmaste året eller två

Både rörlig eller bunden ränta kan vara rätt beroende på svaret.

2 gillningar

Kommer alltid vara något i omvärlden som påverkas oss, 2027 är inte annorlunda mot 2026 osv.

Historiskt (ingen garanti på framtiden) har det varit bättre med rörlig.

Skulle alltid köra allt rörligt, vill inte vara i situationen när hälften är bunden medans jag vill byta bank.

Kommer binda lånet om/när mina marginaler blir mindre.

Tillräckligt bra: Jag tänker väl under Snittränta är väldigt bra! Tror jag gick på 2.59% känndes godkänt för mig, hade säkert kunnat bli mindre om jag ringer runt till diversa banker men orkar inte.

1 gillning

Oavsett om du väljer att binda eller ej; gör det för hela lånet, inte halva. Med hälften/hälften får du hela nackdelen men bara lite av fördelen.

Är du osäker så är en bättre, försiktig, plan att binda hela lånet på kort tid. (I praktiken är ju även ett obundet lån bundet, om än på väldigt kort tid.)

1 gillning

Den enda gången vi har bundit var för att vi skulle få vårt första barn och ville säkra utgiftnivån. Detta var 2021 innan alla räntehöjningar då vi band på 3 år, bara tur såklart.

Nu när vår ekonomi är bättre än någonsin är det bättre med rörligt då man sparar mer på det i längden och vi kan ta eventuella räntehöjningar.

Alltså: Om du inte klarar en räntehöjningschock kan det vara bra att binda, annars undvik det.

1 gillning

Tack snälla för svar och bra funderingar!

Jag köpte min första bostad för 6 månader sedan och är helt ny till detta, så jag har mest gått på det jag hört i artiklar som blossat upp nu om att binda räntan. Jag har ingen koll alls och vill såklart göra det som är bäst ekonomiskt.

Min ekonomi skulle klara en räntehöjning, så det kanske mer handlar om en oro över vilket val jag gör och hur det påverkar min ekonomi i praktiken. Det värsta som kan hända är nog att jag får ställa in något jag vill göra eller minska sparandet, men det är ju egentligen inte hela världen haha.

Känns som ditt svar kommer luta mot att behålla rörligt (för min del)?

Ja, men jag vill vara försiktig med att ge råd, för jag vet inte hur din ekonomi ser ut. Själv kör jag alltid rörligt, men hade jag t.ex. blivit arbetslös eller gjort en stor och kanske osäker förändring karriärmässigt så hade jag övervägt att binda lånet i några år, valet beror helt enkelt på vilken total risk jag har i min ekonomi.

Jag ser ett bundet lån som en försäkring. Man betalar mer ränta totalt sett över lånets livslängd, och det man får är förutsägbarhet och trygghet, som gör det enklare att planera för hur stora kostnader man kommer ha.

På kortare sikt (5-10 år) beroende på tur och tining så kan bundet vara mer lönsamt än rörligt, men i genomsnitt över längre perioder så betalar man extra för en fast ränta.

1 gillning