Är det verkligen 6 % spread på Xetra-Gold-fonden (4GLD)?

Xetra gold ser ut att ha en spread på 6% på avanza? Något de lagt till nyligen? Verkar ju ganska dyrt annars?

1 gillning

0,02% just nu. Kanske blir så stort när börsen är stängd om du kollade då?

Avanza skriver det om du klickar på Se räkneexempel och specifikation.

2 gillningar

Undrar samma som Richard och Mattias, 6% spread står det på Avanza. Köpte in mig när den blev tillgängligt hos Avanza men tror att jag hade reagerat i fall den informationen hade funnits där. Någon som vet om den har tillkommit senaste tiden? 6% är ju inget som går i linie med att hålla avgifter låga eller tänker jag fel här? :crazy_face:

Var såg du 6 % spread?

Spreaden varierar väl i realtid då det är skillnaden mellan den tillfälligt bästa köp- och säljkursen. Om spreaden för tillfället är 6 % så skulle jag aldrig köpa.

Tillägg:
Läste på lite nu, och en spread kan visst nog även vara fast. Vet inte hur vanligt det är och var man kan hitta om en ETF har fast spread eller inte. Någon som vet?

Känns som risky om man inte vet vad man sysslar med. Hur vore det med en separat tråd med bästa ETF:erna 2021, så vi dödliga får lite tips om vad som skulle kunna vara köpbart? :slight_smile:

4 gillningar

Enligt översikten för 4GLD är spreaden just nu 0,10%. Tidigare idag när börsen var öppen var den på 0,02%.

Sen nämns 6% i räkneexempel som engångsavgift som kan vara t. Ex. Spread. Det tolkar jag som bara är just ett exempel. Men vill man vara säker så kan man ju alltid kontakta avanza kundtjänst.

I PRIIP-faktabladet tas det inte upp några ytterligare kostnader.