Är dieselbil just nu ekonomisk självmord?

Fick höra idag på adventsfirandet att diesel- och bensinpriserna ser ut att landa uppåt 35kr/L runt 2030. Detta pga de nya avgifterna på utsläppsrätter som EU driver igenom nu.

Har precis köpt mig en 3 år gammal dieselbil. Inser att efterfrågan bör gå ner kraftigt om några år ifall detta är sant.

Är nästan i tankarna på att byta till en elbil med en gång. Någon här som kan lugna mig? Annars får ni gärna komma med köpråd på elbil.

Ja, det är ett bra sätt att kvadda de rester av ekonomin som finns inom EU om ca 5 år så nej, det är inte troligt att så sker på det sättet som det beskrivs.

Men om det sker så blir din dieselbil mindre värd.

Hur mycket värde har den kvar 2030 ?
2027? osv

3 gillningar

Gör en ordentlig kalkyl på din nyköpta bil och se hur mycket av milkostnaden som är direkt kopplat till drivmedelspriset.

Jag brukar räkna in värdeminskning (en gissning såklart men kolla upp en bil tre år äldre än din på car.info och ta ditt inköpspris minus priset därifrån), skatt, försäkring, besiktning, service, reparationer, däck, drivmedelskostnader och ev milersättning.

Om din bil idag kostar låt säga 50 kr/mil och drar 0,7 liter/mil á 20 kr/l så är bränslepriset 14 kr/mil (duh). Stiger bränslepriset till 35 kr/l ökar milkostnaden till 60,50 kr/mil, dvs en ökning av milkostnaden med 21 %.

Det är såklart skillnad i plånboken om du kör 1500 mil om året eller 6000, men den fasta milkostnaden du har i att bara ha bilen är avsevärt högre än bränslekostnaden, även om priset sticker iväg.

5 gillningar

Skulle vara intressant att se hur fransmän och italienare hade reagerat på dom priserna. Jag var i Italien i somras och elbil är inte en stor grej där.

Ingen av oss kan mer än sia om bränslepriset (eller elpriset heller för den delen).

För egen del som inte kör så många mil och kanske lägger 15 tkr/år på bränsle hade inte det dubbla varit katastrofalt på nåt vis.

Du sitter dock ”i samma båt” (med samma drivmedel) som en stor grupp andra bilägare så jag hade inte varit orolig på nåt vis (om diesel är rätt för ditt körmönster).

Det sias mycket om framtiden, ta inga förhastade beslut, så som energipolitiken förs kanske det kostar 35 kr/mil att ladda elbilen 2030…

Kör på!

3 gillningar

För 8 år sedan hade jag en fin 6-cylindrig Bmw som drog ca 1 l per mil. Kostnad ca 14-15 kr per mil i drivmedel. Bytte sen till en diesel och det var ett jäkla rabalder när drivmedelskostnaden var uppe i 25 kr per mil bara för nåt år sedan. Med tanke på att dieseln drar ca 0,5l/mil så är var den ändå billigare per mil än min gamla bil för 8 år sedan, dvs ca 12-13 kr per mil.

Skulle bränslet kosta 30kr per mil så blir det ändå inte mer än vad min gamla bil kostade på den tiden. Då har jag ändå inte räknat in inflation osv.

Don’t worry so much. :slight_smile:

1 gillning

Nej det kommer inte hända.
Kolla bara på försäljningen av elbilar som går ner och inte upp

1 gillning

Köpte mig en disel i början av hösten. Bästa valet för vårt liv på landet med ca 6-7mil enkel väg till kontoret.

Jag kanske inte skulle köpt en lyx disel för närmare miljonen. Men för runt 200k så bör du kunna köra den i 5-7år och få runt 40-50k tillbaka när du säljer(om den är i acceptabelt skick). Det är för mig en rimlig värdeminskning över tid, hysterin som varit de sista 2-3åren med orimligt höga restvärden känns inte hållbart.

Elbil kommer nog om några år bli ett rimligt alternativ. Men det beror ju på om regeringen stökar till det ännu mer med elen. Ändringarna som kommer nästa år samt årets prisökningar för nätavgifter kan ju skaka om kalkylen för elbilar ordentligt om vi har otur.

Tänker att vi behöver fler alternativ i olika prissegment för elbilar. Samt även en förutsägbarhet kring elkostnader.

2 gillningar

Elbilarna är inne i en intensiv teknikutvecklingsfas, så risken att en elbil du köper idag har kraftigt värdefall är överhängande. Jmf en PC från 2010 med en från 2020, samma kontraster tror jag man kommer se när vi jämför en elbil från 2025 med en elbil 2035. Det kommer ske ett otroligt tekniklyft inom de kommande 10 åren på elbilssidan.

Som många andra varit inne på så är drivmedel en liten andel av totalkostnaden för en bil.

3 gillningar

Vill du vara miljövänligare så kör på biodiesel dessutom.

Tror på det här med, risken för andrahandsvärde känns betydligt större med elbil än för diesel/bensin.
Säkrast är att hålla sig till en äldre bil och laga när det behövs.
Eller leasing om man absolut måste köra en ny bil.

4 gillningar

Som många är inne på, oroa dig inte för mycket.

2030 är 6 år bort. Även utan några skillnader i bränslepriser har din bil tappat större delen av sitt värde tills dess. Fallhöjden på kvarvarande värde om bränslepriserna skulle stiga är således inte så stor i kronor räknat.

De berörde detta i ett avsnitt om elbilar i Ekonomiakuten som jag lyssnade på i helgen. Kan vara värt att lyssna på: Begagnad elbil – allt du behöver veta innan du köper 2 december 2024 - Ekonomiakuten | Sveriges Radio

Kan du inte ge höjdpunkterna för oss som inte hinner lyssna?

De nämnde bara att de trodde att det kommer att bli ekonomiskt mest fördelaktigt med eldrift pga att EU:s regler för utsläppsrätter kommer att driva upp priset på fossila bränslen. Experterna kom från M Sweden och Vi bilägare och det kändes som att de hade koll.

Har lite svårt att få ihop det de skriver i artikeln med videon de refererar till. I videon står det mellan 7-10 kr påslag år 2030 men i artikeln står det 10-15. Det verkar inte säkert var det landar.

Allt blev dyrare senast energipriset stack iväg. Reallönerna backade ca 10 år (!) Har svårt att tro att någon vill ha det så. Inte politiker som vill bli omvalda iaf. SD och KD menar ju att de ska skicka tillbaka pengarna till bilägare på något sätt. Om de nu har något inflytande då.

Min bild är att diesel släpper ut mer per liter men mindre per km. Så det borde väl inte slå hårdare mot just din bil? Snarare tvärtom.

Sedan får vi se om EU kan genomföra detta. De går ju i princip Putins ärenden när de sänker Europas ekonomi. Frågan är om inte hela förslaget kommer från något slags nyttiga idioter som borde sökas upp av medlemsländernas säkerhetstjänster. Trump kanske kommer med något slags krav på att EU lägger ner all marknadsmanipulation. Annars - handelskrig :facepunch: :boom:

På sätt och vis så drabbar det ju låg- och medelklassen hårdast och det är ju de som röstar fram det här. Ffa kvinnor i städer iofs - men förr eller senare inser väl även de att de skjuter sig själva i foten? Som rik behöver man ju inte bry sig om vare sig bränslepriser eller påföljande inflation.

Överväg att leasa - oavsett bränsle. Då behöver du ju inte oroa dig för plötslig värdeminskningen pga sådant här.

1 gillning

Finns inte på kartan att drivmedlet ska komma upp till 35kr. Tyskarna kommer sätta stopp för det långt innan. 3 bilfabriker stängs, alltså, europas motor, Tyskland har fått grus i maskineriet. Vilket annat land kommer driva på det här. Redan den sittande regeringen har svårt att motivera tyskarna att betala dyra elpriset, ökade utsläpp. Energiwende är en katastrof och jag vill se det parti gå i val för att höja fossilbränslet till 35kr, vi kommer få en inflationsvåg utan dess like. Bara chilla och ta det lugnt. Njut av dieselbilen.

3 gillningar

Det är lätt att tro att södra Europa är mer konservativt och kvar i det gamla än vad det är. Frankrike driver utvecklingen runt miljö hårdare än vad vi gör på vissa fronter. Min gissning är att både Frankrike och Italien är något senare på bollen men att de absolut är på väg åt samma håll som Sverige.

Nu har jag en MB E klass 2016 (S212) diesel med 9 växlad automat, den går aldrig över 2000 varv (120km/t 1500varv). Följaktligen så drar den 0,5 på sommaren och 0,6 på vintern. 5000 i helförsäkring och 1900 i skatt. Med 16" fälgar så är inte däckkostnaden hög heller.
Vad kostar en elbil i helförsäkring? Vad kostar däck till din elbil? Alla har hört skräckexempel på dessa kostnader. Och konstigt nog så är inte ens servicekostnaderna lägre heller. Nu servar jag själv så ca, 2000:- år ett och 3500:- år två men det är en annan sak.
Jag sitter lugnt i båten och behåller den så länge det är politiskt möjligt.

2 gillningar