En rubrik som kanske får en och annan att klia sig i huvudet.
Jag har börjat fundera på att byta ut min pluginhybrid för att, för tillfället, gå tillbaka till diesel och ville bolla om någon här tänker som mig.
Vår huvudbil är en Skoda Superb iV från 2020. Jag är över lag väldigt nöjd med bilen men det som skapar huvudbry hos mig just nu är följande:
●Hybridtekniken går fort framåt och jag har egentligen inte pengarna att uppgradera till den nyare Superben (som jag egentligen vill) med längre räckvidd.
●Hur står sig värdet på min bil i oktober 2028 när mitt billån är betalt med den “dåliga” räckvidden på el.
●Vad är kapaciteten på batteriet 2028.
Jag har kikat på en EXAKT likadan bil som vi har fast Diesel där värdena på bilen är nästintill likadana så jag “nästan” kan byta rätt av.
Vi funderar på husvagn och då hade jag föredragit dieselkraften samt 4x4.
Vår andrabil är en diesel som i så fall kommer bytas ut förmodligen mot en Yaris eller liknande då den används för pendling av frugan. Jag kan cykla till jobbet större delen av året men vi är ändå i behov av två bilar pga barnens aktiviteter.
Det som fortfarande talar för att ha kvar hybriden är ju att elen räcker för småsträckorna i stan och gratis laddning på jobbet som i och för sig bara sträcker sig till nästa år.
Är jag tokig som tänker i dessa banor eller är det någon mer som resonerat liknande Kom gärna med input och frågor!
Har en superb iv på privatleasing och kommer behöva ta liknande beslut om något år. Tydligaste nackdelen är ju ingen 4x4 men älskar bilen för övrigt. Försöker kompensera med denna info
som ju är rätt diskutabel.
Har inga husvagnsplaner
Tänker att räckviddsångest är ett till stora delar konstruerat problem. Blir nog en lagom begagnad ID7 när det är dags.
Jag tror du är på rätt bana. Dieselpriset lär nog inte bli svindyrt (28kr) kommande år för det ledde ju till högre matpriser, inflation osv. Dessutom ser det ut som elbilar får incitament 2026 och då kanske det är bättre att vänta på höstbudgeten senare i år om du istället vill köpa en hel-el istället.