Slå till på en elbil nu, med dessa elpriser?

Hej! Behöver komma till ett snabbt beslut:

Fick igår erbjudande om att omgående kunna köpa/leasa en MG5 Electric elbil (första elkombin) pga återbud. Pris 437 400 kr alternativt leasa för 3695 kr/mån (1500 mil årligen inkl vinterdäck o försäkring).

Vi kör idag en dieselbil årsmodell -16 som drar ca 0,7 milen, kör ca 1000 mil per år så kör inte jättemycket bil jämfört med andra. Bor i elområde SE3 (Stockholm) där elpriserna gått upp mkt och värre lär det ju bli. Har idag rörligt avtal (månatlig elfond).

Har funderat ett tag på att byta bort dieseln av klimatskäl och kunna få del av 70’ miljöpremien men allt har varit slut med leverans först om 10-12-14 mån som bekant. Nu har den här möjligheten dykt upp. Tre frågor:

1. Är det vettigt att byta till elbil givet energipriserna? Samtidigt lär ju dieselpriserna också gå upp, särskilt när stödet vid pump upphör 1 okt. Skillnaden dock inte lika stor nu när elpriserna skjuter i höjden. Kanske är det mer av klimatskäl man byter i det här läget?

2. Kör vi tillräckligt med bil för att motivera det? Sägs ju att insteget på elbilsmarknaden är högt med höga priser och att man bör tänka långsiktigt (behålla bilen minst 3 år) och köra längre sträckor för att motivera bytet, håller ni med? Vi ser inte att vi kommer att köra mer bil än vi redan gör, så ca 1000 mil per år.

3. Leasing är naturligtvis lockande - men hur låst blir man? Kan man överlåta? vad händer om vi vill flytta utomlands? vi har barn och hund, funkar det…?

Tack för alla kloka tips! Försöker läsa på allt vi kan här för att ta ställning till erbjudandet.

Det rör sig om en LR, eller hur?

1. I min värld är det fortfarande vettigt, men mindre självklart än tidigare. Beror lite på hur ofta du behöver ladda. Om du nästan alltid klarar dig på en laddning i veckan skulle jag tro att du kommer under 100 öre/kWh + avgifter i snitt. Borde vara rimligt med 1000 mil/år och LR-batteriet (20 mil/v i snitt, ca 30 mil i batteriet), beroende på körmönster. Men ingen vet säkert. Läget är svårare för den som behöver fylla på varje natt, och samtidigt tror jag inte på sjunkande dieselpriser.

2. Beror lite på, men det bästa är nog att du gör en enkel TCO-kalkyl på vad din nuvarande bil kostar så att du har något att jämföra med. Gäller alla dina frågor egentligen. Vår diesel från 2011 kostar ca 5500 kr/månad (jag hade gissat på ca 2500 kr/månad innan jag räknade på det…).

3. Med det leasingpriset hade jag personligen leasat, eftersom jag gillar att ha mycket pengar på börsen. Men köp är också ett bra alternativ, särskilt om det är LR. Om ni vet att ni ska flytta utomlands inom några år skulle jag nog inte byta bil alls, ur ett ekonomiskt perspektiv. Det går att överlåta, men kan vara krångligt. Barn och hund är riskfaktorer för en viss straffavgift pga slitage efter 3 år, men i min värld är det ändå billigare än billån/kontantköp, med det leasingpriset, även om du tar höjd för lite slitageavgifter.

Tack för dina värdefulla svar och kommentarer. Ja, en LR för 3970 kr/mån (billigare pga möjlighet till högre elbilspremien).

Vi har inte spotpris utan “halvrörligt” avtal med börshandlad elfond där man handlar upp el i förväg. Historiskt billigare än rörligt men går inte att tajma laddning på dygnets alla timmar alltså utan blir ett schablonpris för månaden. Samtidigt tror jag inte att priset för att ladda kommer att bli så stort, som du skriver, vi kör inte mer än 3-4 mil per dag i snitt.

Tror inte heller på sjunkande dieselpriser, snarare tvärtom. Rädd också att botten går ut på andrahands-/dieselmarknaden inom 1-2 år, skönt då att ha gjort sig av med fossilbilen innan. Även om jag inte tror att det är nån ko på isen att sumpa den så är det här kanske just det rätta tillfället, när möjligheten till ett relativt billigt leasingkontrakt uppenbarat sig? Dieselbilen kostar oss närmare 5500 kr/mån - men då är det ju med avbetalning inräknat. Leasingbil är ju lite som en hyresrätt, dvs “pengar i sjön”, men då kan istället kapitalet som nu är uppbundet i dieselkärran få vara på börsen tänker jag.

Har därtill fått bra erbjudanden på vår dieselbil - ungefär samma pris som vi köpte den för för två år sen(!). Trodde den skulle ha minskat mer i värde men verkar som om allmän komponentbrist och leveransstrul gjort att begagnatmarknaden går bra just nu. Men som sagt svårt att sia om framtiden.

Risk för slitage på leasingbilen finns alltid men skulle säga att vi hör till de mer städade barnfamiljerna så jag tror att det ska gå bra :wink:

Verkar som att Santander inte tillåter överlåtelse av privatleasingavtal, vilket gör det svårt för oss att fullfölja. Vi vill ha den flexibiliteten. Men bra att få reda på detta nu.