Jag har länge följt Rikatillsammans på Youtube och är mycket tacksam för materialet som delats under åren.
Framförallt har jag uppskatat att ni försökt ha en vetenskaplig förankring i det som presenterats.
Jag tänkte se om jag kan bidra med en ytterligare dimension till rikatillsammans-temat relaterat till neurovetenskap och AI.
Som Jan brukar säga så är det här en “prov-tanke” så ni får säga om ny tycker jag är ute och cyklar :).
Här är min tanke:
Är FI/FIRE ett symptom på att fler och fler börjar ställa de riktigt djupa frågorna i livet?
Till exempel:
Vad är meningen med livet?
Vad är meningsfullt för mig?
Vad i livet ökar mitt välmående?
Vad är min roll i världen?
Hur kommer jag bli ihågkommen?
Vad är universum?
Vad är medvetandet?
Händer det något efter döden?
Vad tänker jag om religioner?
Jag lutar mig mer mot de hjärnrelaterade frågorna och ser FI bland annat som ett slags möjlighetskapital att skapa mer tid/pengar att tänka på frågor som dessa, testa idéer eller göra någon aktivitet relaterat till frågorna.
Till exempel gjorde jag nyligen en video om hur nervceller skapar medvetandet ifall någon är intresserad (https://www.youtube.com/watch?v=V7lrbnB_RaU).
Jag testar även generativa AI-tekniker i videon ifall någon är nyfiken.
Så vad tror ni?
Är FI/FIRE ett symptom på att fler och fler börjar ställa de riktigt djupa frågorna i livet?
Har vi kanske alltså utvecklats som människor? Är det tack vare ekonomisk tillväxt och förenklad spridning av information (internet)?
Vilken djup fråga tänker ni på? Eller vilka är ni mest intresserade av?
Att man inte längre nöjer sig med/accepterar att någon annan bestämmer vad man ska göra 40 h/vecka i decennier, precis som vi inte längre accepterar att man bara har sin fars yrke att välja på eller att hälften av alla spädbarn dör. Samhället har utvecklats till den grad att man vill ha mer kontroll över sin situation.
I stort tror jag du har poänger, men även det faktum att religion generellt tappat mark i västvärlden (på gott och ont) samtidigt som vi fått en rejält högre levnadsstandard, spelar in. Det finns ju tid att tänka när vardagens frågor är besvarade.
Ungefär ja. Försöker förtydliga hypotesen (med pilen → menar jag hypotetisk kausalitet):
Ekonomisk tillväxt och internet →
Människor utvecklas kognitivt →
Fler tänker djupare tankar/frågor om livet →
FI/FIRE?
Sen undrar jag vad för eventuella djupa tankar/frågor ni tänker på eller är intresserade av :).
Det kommer inte hända. Det fungerar inte med ett samhällssystem där i huvudsak inkomstskatt betalar för välfärden och en stor andel inte betalar inkomstskatt. Det skulle bli höjda kapitalskatter och/eller egenfinansierad välfärd.
Användningen av kompetenta chatbottar kan också göra oss dummare (rapport kom nyligen) man kanske å andra sidan kan fungera som en person att filosofera med…
Folk har inte varit medvetna om konceptet tidigare, så det har liksom inte funnits som alternativ för de flesta. Behöver inte vara svårare än så
Men tror också att folk varit med om eller bevittnat situationer i sin omgivning som gör att möjligheten till att inte behöva bry sig om vad en arbetsgivare sysslar med, vara beroende av Försäkringskassans goda vilja etc. känns väldigt lockande. Tidigare fungerade dessa system bättre.
Personligen ser jag ingen korrelation mellan ekonomisk frihet och inre resa. Det konstaterades redan för över tvåtusen år sedan att Gud och mammon (pengar) inte hör ihop . (Sedan vet jag att många pastorer i frikyrkor runt om i världen varken är andliga eller blygsamma med pengar).
Drivkraften till att vilja styra över sin tid kan vara många;
-Ha mer tid till familj och vänner
-Slippa stressen
-Ägna mer tid åt sina hobbies
-Har ett bullshit jobb där man inte skapar värde och därmed slippa det
Man kan lägga mer tid på yoga och meditation, eller åt andra hobbies/aktiviteter när man inte har krav på sig att lönearbeta 8 tim/dag.
Tror att drömmen om ekonomiskt oberoende alltid har funnits. Svenska Spel och andra liknande organisationer gör ju stora vinster och har nog alltid gjort det.
Det finns fortfarande många länder som inte har något statligt pensionssystem. I dessa tänker folket att man slutar slita när man har tillräckligt mycket i ladan. Om det sedan sker vid fyrtio eller åttio är som det är.
Sedan är jag övertygad om att FIRE har fått snabb spridning genom internet och Mr Money Mustasch som var pionjär.
Troende här. Helt överygad om att det finns mer än detta jordeliv och har blivit mer troende ju äldre jag blir. Ju galnare och ju mer konstigt människor beter sig (outbildade maktgalna ledare runt om i världen), desto mer är jag säker på att vi inte bara leker runt här på jorden utan att det är nåt större än oss.
I kombination med min FIRE-resa gror dock tankar och samvetskval.
Jag vill vara schysst mot mig själv/familj genom livet och ge mig själv chansen att ha ett fritt liv. Men samtidigt vill jag ge tillbaka till världen och de som lider runt om på jorden. Som inte fötts med samma lott i livet (att födas i sverige är ju en riktig högvinst bara det).
Svåra tankar och i takt med att mitt egna kapital växer så inser jag att jag KAN och kanske BORDE hjälpa fler.
DÄR är mina svåra tankar med hela FIRE grejen. Så för mig har FIRE inte sitt ursprung ur min tro utan har snarare gett mig samvetskval.
Inga svar på dina frågor men bara lite tankar som snurrar hos mig gällande FIRE.
Jag antar att du menar denna artikel som hänvisar till en preprint-publicering (alltså ej kollegialt granskad, vilket är ett krav inom akademisk forskning): MIT brain scans suggest that using GenAI tools reduces cognitive activity | TechSpot
Angående att AI “kan fungera som en person att filosofera med” håller jag med. Har testat en del och tycker det fungerar relativt bra.
Här är mina tankar om narrativet att “chatbottar kan också göra oss dummare”:
Viktig fråga och bra att du lyfter det! Jag tror att mycket hänger på att lärare anpassar undervisningsmetoder. Lärare kan inte längre räkna med att effekten av en uppsats-uppgift är densamma som tidigare.
Notera att den publicerade artikeln endast verkar ha lagts upp på arxiv och inte blivit granskad (peer review). Jag har inte läst artikeln i detalj så du får gärna rätta mig, men jag ser några potentiella problem.
Ett problem i artikeln som jag ser är att målet är att skriva en uppsats men de primära testet är sedan deltagarens minne om uppsatsen snarare än kvaliteten och effektiviteten i uppsatsen. Frågor som jag tycker borde lyftas är hur mycket tid som LLM frigjorde jämfört med övriga metoder. Det är klart att om man blev klar med uppsatsen på halva tiden så är man inte så mentalt engagerad under övrig tid jämfört med om man måste kämpa in i sista minuten. Ser ej att denna fråga adresserats. Om deltagaren efter uppsatsen instruerats att med hjälp av LLM lära sig så mycket som möjligt utantill så hade resultatet antagligen sett annorlunda ut. På samma vis, om målet med LLM är att öka deltagarens mentala engagemang (mätt med EEG) så kommer den antagligen göra det.
Inte om man är svensk. Då har ens förfäder arbetat sig till välståndet med början på stenåldern när de första åkrarna började röjas och plockas på sten för hand.
Välfärden är inte produkten av ett tärningskast, utan mångtusenåriga generationer av arbete och slit.
Inte om man är utlänning heller. Då har sannolikt ens förfäder på ett eller annat sätt sett till så att man föds i Sverige – det är i regel inget som sker av en slump.
En bra och kritisk tanke. Jag tror att du delvis har rätt.
Kollar man i Google trends så ser man att många termer relaterade till djupa frågor har trendat uppåt sedan 2004 över hela världen. T.ex. “Meaning of life”, “Meaningful”, “Deep questions”, “Dopamine”, “Brain fog”, “Mindfulness”, “Conscious”.
Tiktok och reels verkar ha blommat ut någon gång runt 2019 och fram.
Så jag tror att båda trenderna finns. Möjligen att de är relaterade till och med. Exempelvis att tiktok/reels (typ så kallad doomscroling) leder till dopamin-uttömning vilket skapar nedstämdhet och leder till tankar om att öka sitt välmående, tankar om hur hjärnan fungerar (finns mycket trendigt snack om dopamin), och vad som känns meningsfullt.
Tänker därför att det är viktigt att de djupare frågorna lyfts så tidigt som möjligt i livet så att de finns med i ens innre ekvation från början i takt med att alla livsbeslut tas.
Tack för dina tankar. Alltid bra med någon som ifrågasätter grundpremisserna :).
Hittills har jag inte stött på någon som blivit FIRE innan pensionsålder och som inte har någon form av aktivitet som har någon form av potential till att omsätta pengar eller bidra till samhället på något vis.
Att de som blivit FIRE skulle ta några veckor/månader/år till att göra “ingenting” är dock kanske inte så konstigt då man efter en mångårig karriär kan känna att man behöver det. Enlig min tanke här i tråden är det för att man har ett behov (omedvetet kanske?) att skapa utrymme för de djupare frågorna i livet eller som en aktivitet relaterat till en sådan besvarad fråga. T.ex. att man hittat och vill jaga drömyrket, drömutbildning, startupidée eller liknande.
Det finns många aktiviteter (inklusive faktiska arbeten) som kan tolkas som meningslösa men som egentligen har med risktagande att göra. Du nämner “skulptera kroppen”, “spela golf”. Hur ska man veta om man har potentialen att bli en professionell bodybuilder eller golfspelare om man aldrig tar risken att lägga tid på det för att satsa? Det är väl inte så olikt en startup som tar chansen och undersöker om en produkt har marknadspotential eller inte?
Jag skulle tro att de flesta som testar denna hypotes har stark “rädsla för att misslyckas”, så de kommer antagligen inte gå runt och berätta att de försöker bli professionell bodybuilder/golfspelare. Därav att de då hade kunnat uppfattas av dig som någon form av latmaskar som inte bidrar.
Personligen har jag dock en liknande filosofi som Jan (om jag inte minns fel), dvs att man oftast inte behöver vänta in FIRE och sen hoppa helt utan kan smygstarta redan idag (i många fall).
För min egen del så har jag kunnat utveckla mig i djupa frågor som mest under semestertid och helger. FI/FIRE har jag sökt/söker med en intuitiv, nästan omedveten önskan om mer tid till något odefinierat men potentiellt relaterat till djupare frågor. Utifrån svaren hittills verkar de flesta här i tråden inte ha samma uppfattning om deras egen resa, men det är mycket vi gör som har omedvetna tankar som grund. Min tråd-slutsats är att de flesta inte verkar ha djupare livsfrågor som medveten orsak till att de söker FI/FIRE, men att frågorna i de flesta fall är på bordet innan och efter FI/FIRE.
Tack för alla kommentarer!
Finns en jävla massa jobb som varken är konstruktiva eller särskilt viktiga, ärligt talat. (Och en hel del som är rent skadliga.) Jag har nog aldrig känt att mitt ordinarie yrkesarbete bidrar till något särskilt viktigt i världen, trots att det stundtals fallit under “samhällsviktiga yrken”.
Jag tror inte att det är så, utan att det handlar mer om att slippa behöva gå till ett jobb som man inte är överdrivet road av större delen av de dagar man har kvar som hyfsat ung och frisk.
Hade det handlar mer om meningen med tillvaron hade betydligt mer av FIRE-diskussionerna berört barn och barnbarn och hur man är en människa i en gemenskap. Nu - lite stereotypt - handlar det om hur man ska kunna sitta i sitt torp och snåla innan man dör vid 90 med en femhundring kvar på bankkontot. Diskussionerna om hur man kombinerar FIRE med tonårsbarn, umgås med sina barnbarn, ger sina nästkommande en solid ekonomisk grund finns nästan inte.
Har någon enda person skrivit om att FIRE för att göra en spirituell resa? Göra en pilgrimsfärd? Gå i kloster? Bli yogacoach? Surfa på Bali? Finna Gud? Ägna sig åt sin församling? Utforska rymden eller betrakta jorden från omloppsbana? Besöka månen för att se klotet från avstånd? Bli forskare och utforska elementarpartiklarnas samspel? Släktforska? Köpa tillbaka farfars tops i Småland för att återta sina rötter? Gå in i politiken för att försöka forma ett bättre samhälle? Ägna sig åt välgörenhet?
Inget fel med att vilja äga sin egen tid - det vill jag också - men de djupare frågorna ställs i allmänhet inte i FIRE-trådarna.
Kan det vara så enkelt att den tid du köper med ditt FIRE-kapital ägnas åt det du vill göra ?
I ditt personliga fall är dessa studier din hobby och inget som automatiskt går att applicera på andra.
Tror att FIRE var mer av ett osynligt fenomen, eller iaf utan namnet fire förr. Fattig-fire fanns i olika sorters glada luffare och fat fire investerade, förvaltade och skötte land/ägor, ofta genom ärvda pengar.
Fire är lite luddigt med då ganska få helt slutar med att göra produktiva saker, de bara justerar om vad de gör. Är man dessutom helt sysslolös när man förvaltar ägor? Hyresvärd, mikroproducent, investerare (om än passiv), fastighetsskötare, företagsägare, youtuber, bloggare etc. Man kan göra rättså mycket utan att formellt arbeta.
Internet har kopplat ihop små nischer och gjort vissa mer populära.