Har dubbelkollat med en person som garanterat vet detta till 100% och om en fond är valutasäkrad så framgår det tydligt i fondens beskrivning/marknadsföring. Det har att göra med andelsklasser och är normalt sjukt meckigt att hålla på med. Så utgå från att de flesta fonder är exponerade mot alla underliggande marknaders valutor.
Skrivelse från Finansinspektionen exempelvis:
Villkor för valutasäkring
Användningen av derivat för att valutasäkra en andelsklass kan leda till att fonden
exponeras mot bl.a. motpartsrisker och operationella risker. Bolaget behöver därför
säkerställa att risker som uppkommer pga. valutasäkring i en andelsklass inte drabbar
andelsägare i andra andelsklasser. Se vidare Esmas yttrande “Opinion on ucits share
classes” av den 30 januari 2017.1
Och nej, jag tror inte det påverkar fördelningen speciellt mycket i praktiken som du säger.
Ja, absolut. Dock har jag bara 10% i korta räntor och jag vill inte binda dom i 7 år. Så skillnaden mellan tex Marginalen och Avanza, bundet på 1 år är 25 punkter. Det motsvarar några hundralappar i avkastning på ett år. Jag får strunta i den där extralagrade parmesanen, så är problemet ur världen.
Men absolut - när min portfölj kommer upp lite mer i värde är detta definitivt nåt att kika på. Eller när man börjar övergå till en mer försiktig portfölj (om jag går över till ‘stay rich’ (not gonna happen) eller blir pensionär (hopefully gonna happen)).
Grattis för övrigt till din stora portfölj.
Det lutar åt det. Det blir det absolut enklaste sättet. Hink 3 (som vi pratar om här) ligger på ca 700k idag och jag kommer månadsspara ca 10k per månad. Alternativt att man sätter några extra procent i guld och räntor när man omallokerar och sen låter aktierna “komma ikapp” under året genom månadssparandet. Men visst. Min riskaverta sida stretar emot lite i den här lösningen. Alternativt sparar man 70% i aktier och 30% på sparkonto och sen använder man det på sparkontot till omallokering till långa räntor/guld/aktier vid behov (varje kvartal eller halvår eller år, när det nu behövs.)
Haha, jag vill inte ens binda mina pengar i 7 år till 2,11% ränta.