Är inte Nybörjarportföljen bara ett mellanting mellan klassisk 60/40 och Golden butterfly?

Intressant att veta. Då är min valutafördelnig snarare: 40% SEK, 20%+? EURO, USD 26% (just nu) blandade valutor 14% (en del av detta i EURO).
Om man kollar rent på aktiedelen så är den 50% SEK, 32,5% USD och 17,5% en blandning.
Min portfölj blir då något SEK tung, men inget som jag inte kan leva med.

Ja, parmesan är ju ändå inte särskilt gott. :wink:

Vid 700k börjar det bli värt att ta in annat än aktier. Om du inte vill ha ett helt automatiskt månadssparande så skulle jag nog göra enligt följande modell:

1. Sätt upp portföljen så som du vill ha den vid start.
  2. När du investerar varje månad, låt pengarna antingen gå till bankkonto eller aktier för att försöka ligga så nära din målallokering på 70/30 (eller 75/25 om du valt det) som möjligt.
  3. En gång per år, eller om det sker en extraordinär händelse (något tillgångsslag sticker iväg åt något håll) rebalansera om hela portföljen och fyll på guld/långa räntor.

Om du vill ha ett helautomatiskt månadssparande så kan du hoppa över 2) ovan och bara stoppa in 70% i aktier per månad och spara de sista 30% på bankkonto och sedan rebalansera en gång per år.

Nej och jag förstår det, det tar emot rejält för mig också mentalt att göra detta val. Men rent ekonomiskt, om man ändå ska ha korta räntor, så känns detta som det smartaste.