Är jag för feg, borde jag lassa in mer på aktier eller ev. räntor?

Hej!

Tog tag i mitt sparande på allvar gällande fonder innan sommaren, och kör nu på fortsatt månadsspar på 5000:-/mån in i dessa.

Nuvarande värde ca 285k.
Sedan buffert på 430k i dagsläget, det är därifrån det fortsatt sparas in ifrån.

Livssituation: Heltidsjobb, sambo, hus med lån, inga lån i övrigt, dvs bilar avbetalda, renoveringar betalda kontant osv…

Då det är hus så kan ju oväntade utgifter dyka upp, ett scenario är värmepumpen som (peppar peppar) fortfarande håller efter ca 21 år. En ny ligger väl på 100k-150k med arbete och installation.

Sambon har också bra sparbuffert så summan på 430k ovan är min egna sparbuffert. Min fråga; är jag för försiktig och borde lassa in mer på indexfonderna?

Eller ska jag ta en större summa, säg 100k, in i en räntefond, typ Spiltan? Buffertkontots ränta är 0.75% såg jag, tror jag hade 1.50% tidigare så den har uppenbarligen gått ner och är väl inte jätteimponerande.

31 år gammal, och samtidigt sägs det ju att i denna ålder ska man köra enbart aktier, men tänker att bufferten är lite väl stor för att bara ligga, därav funderingen om mer borde läggas in på indexfonderna eller komplettera med en räntefond? Kan såklart låta aktiefonderna ligga i 10+ år som det ser ut idag.

Med hänsyn till hus med ev. oväntade kostnader, vad hade du haft för kvot mellan fonder / buffert?

Tacksam för input.

1 gillning

Buffertkonto på 0,75 % är alldeles för lågt. Sätt pengarna på Morrowbank som ger 4 % ränta och inte har några begränsningar på uttag. Du kan göra uttag som är disponibla nästa bankdag. Givetvis är det insättningsgaranti även om den är norsk.

Är du beredd att vänta ut ett större börsfall så skulle du kunna sätta in 230 k på indexfonder och ha kvar 200 k på räntebärande konto. Räntefonder skulle jag avstå ifrån så länge jag har en bankränta på 4 %.

1 gillning

Spontant känns det tveksamt att lägga nåt hos dem med dessa omdömen:

Nja, de som klagar är till 90 % folk som har lånat pengar av Morrowbank. Scrollar du igenom (det gjorde jag) så hittar du flera som säger det jag skulle säga “Känner inte igen mig i det här alls, sparande fungerar bra”.
Jag har haft runt 1 MSEK insatt där i drygt ett år. Både tagit ut och satt in pengar. Ränta betalas ut varje månad (utan att preliminärskatt dras). Jag har också deras kreditkort som huvudkort för bonus och även det har fungerat bra.

ränta-på-ränta effekten hinner göra stor skillnad för dig, om du sätter in mer på aktiemarknaden över många år. du kan ju alltid sälja fonderna om du behöver mer pengar.

Det är något jag tänkt lite på också, att den snöbollen som är ränta-på-ränta kan komma i rullning snabbare ju tidigare/ju mer man lassar in i fonder.

Så kanske ska lägga in mer och spara kanske 200-300k som buffert. Som husägare vill jag ändå ha mer där än 2-3 månadslöner som förespråkas här emellanåt…

Jag tycker att du är för feg, ja :slight_smile: Ha inte en buffert för worst case, dvs att allting går sönder samtidigt och att allting blir jättedyrt. Ha istället en buffert för ett utfall som har en rimlig sannolikhet att hända (inte att förväxla med det mest sannolika utfallet som kanske är att ingenting av större karaktär går sönder de kommande 5-10 åren). Värmepump, javisst, den kan mycket väl gå sönder. Och kylen kan gå sönder samtidigt. Resonera er fram till vilka summor det kan röra sig om i ett sådant scenario. Sedan kör ni resten investerat! Skit i räntefond (utifrån perspektivet buffert), då är det bättre att amortera.

1. Om ni amorterar, vilket ju är ett sparande till er själva, kan ni säkert låna upp huset igen om något skulle gå sönder. Säg att ni amorterat 50 000 på ett år - då har ni sluppit ränta på det beloppet, under tiden.

2. Om ni investerar, kan ni sälja av aktier/fonder med kort varsel OM skiten träffar fläkten. Sannolikheten att allt går sönder samtidigt OCH att vi samtidigt befinner oss på botten av en börskrasch, är väl väldigt liten, och alternativkostnaden för att fega är betydligt större än vad du vinner på fegandet.

1 gillning

kör SBAB AB, eller Resursbank. Jag tog ut mina sista 10K ur bufferten. Nu kör vi no buffert.

Ja du borde slänga in 200k på indexfonder. Fördela över 4 kvartal om du vill sprida risken för att pricka nån form av topp som faller.
Mvh

Nu har jag börjat med ytterligare 50k in. Väntar väl 2-3 månader tills nästa kvartal och sätter in samma mängd igen. Förhoppningsvis minskad risk att pricka en direkt nedgång med utspridda insatser.

Ja, jag kan tycka att du är lite för defensiv. Sen är det inga fel, mår du bättre med både hängslen & livrem så ser jag inga problem med det.

Själv hade jag nog fört över från buffert till bred indexfond, filat ned buffert till 100.000 kr. För att göra den lite enklare mentalt för din del så kanske du skulle kunna föra över 25.000kr/månad istället för en klumpsumma. Då sprider du ut det över några månader.

För din buffert så får du t.ex. bättre ränta på SBAB som har 2.50% i dagsläget.

Mvh,

När jag har bestämt mig för hur jag vill fördela mitt sparande, så ser jag till att flytta runt slantarna så att det blir så som jag önskar. Jag drar inte ut på det under flera kvartal. Under hela den tiden jag drar ut på det har jag ju en annan fördelning än den jag bestämt mig för att jag vill ha.

Jo då, breda indexfonder är det jag kör förutom Spiltans globala Investmentbolags-fond.

Fördelning:
70% DNB Global Indeks
15% Spiltan Global Investmentbolag
10% Handelsbanken Global Småbolag Index
5% DNB Global Emerging Markets Indeks

Den där procenten har mitt aktiva månadsspar, samt så köpte jag bara i DNB global (46000) samt Spiltan (4000) idag, detta för att fondernas anskaffningsvärde ska matcha fördelningen ovan, insåg att jag hade alldeles för lite i DNB global för att det skulle matcha.

Med den där fördelningen hamnar jag hyfsat nära marknadsvikt totalt, med aningen undervikt på USA och nån procent övervikt på Kanada, men överlag nöjd med fördelningen.

Ja, kanske enklast att bara höja månadssparet ett tag tills jag vill dra gränsen på bufferten.