Hej alla! Ny medlem på sajten här sedan 1 vecka tillbaka.
Har experimenterat på Avanza under 2022 och 2023 för att få en inblick i hur aktier och fonder fungerar.
Har nu bestämt mig för att 2024 är starten på ett långsiktigt, passivt pensionssparande.
Är 42 år, så sparhorisonten blir ca 25 år.
Med en sådan bra och lång sparhorisont hade jag kört på 100% Avanza Global. Räntefonder är väl lite mer för när man närmar sig uttag eller inte tolererar svängningar. Investmentbolag kan man kanske ha men Global diversifiering verkar vinna i längden.
Räntefonder ska du aldrig investera i långsiktigt, de är mer för buffert om man nu vill ha det. Att långsiktigt pensionsspara i räntefonder är det sämsta valet du kan göra.
Köp passiva globala indexfonder med låg avgift, t.ex. Avanza Global. Strunta i hemska räntefonder som går upp 1% var femte år. Jämför några räntefonder om du vill, jag kan göra ett exempel till dig nedan:
Fantastisk passiv global indexfond med låg avgift:
Skitäcklig hemsk räntefond som förstör ens framtid:
På 10 år är AMF Räntefond Mix upp 9%, de globala indexfonderna är upp närmare 300%.
En bra tumregel är 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Så allt över 10 år blir 100% aktier (eller mer om man nyttjar belåning). Hade horisonten varit ca 5 år så hade 50% aktier och 50% räntor varit rimligt.