Är min tanke tillräckligt bra?

Hej alla! Ny medlem på sajten här sedan 1 vecka tillbaka.

Har experimenterat på Avanza under 2022 och 2023 för att få en inblick i hur aktier och fonder fungerar.
Har nu bestämt mig för att 2024 är starten på ett långsiktigt, passivt pensionssparande.
Är 42 år, så sparhorisonten blir ca 25 år.

Efter lite fixande i portföljen ser den ut som följer:
15% Avanza Global
15% Storebrand Global All Countries
30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5% AMF Räntefond Mix

Resterande % är saldo som ska in på några av dessa fonder.

Min tanke är att slutversionen ser ut som nedan:
50% Avanza Global
50% AMF Räntefond Mix

Konstant månadssparande på 2500 - 4000:- som fördelas 50/50 på dessa 2 fonder.

Vill helt enkelt starta något som jag förhoppningsvis kan njuta av senare i livet.

Vad tycker ni som kan mycket mer än mig om detta?
Är det en stabil strategi som “troligtvis” ger ett bra resultat?

Tack på förhand!

1 gillning

Med en sådan bra och lång sparhorisont hade jag kört på 100% Avanza Global. Räntefonder är väl lite mer för när man närmar sig uttag eller inte tolererar svängningar. Investmentbolag kan man kanske ha men Global diversifiering verkar vinna i längden.

Lycka till!

3 gillningar

Räntefonder ska du aldrig investera i långsiktigt, de är mer för buffert om man nu vill ha det. Att långsiktigt pensionsspara i räntefonder är det sämsta valet du kan göra.

Köp passiva globala indexfonder med låg avgift, t.ex. Avanza Global. Strunta i hemska räntefonder som går upp 1% var femte år. Jämför några räntefonder om du vill, jag kan göra ett exempel till dig nedan:

Fantastisk passiv global indexfond med låg avgift:
image

Skitäcklig hemsk räntefond som förstör ens framtid:
image

På 10 år är AMF Räntefond Mix upp 9%, de globala indexfonderna är upp närmare 300%.

2 gillningar

Alldeles för mycket räntor. Själv ligger jag numera på dryga 40 procent räntor, men jag är 70+.

2 gillningar

Tusen tack alla ovan som tagit sig tid att hjälpa till.

Precis denna infon jag var ute efter då jag inte riktigt fått grepp om hur man ska tänka ang. Räntefonder.

Då är det bestämt, starten blir 100% Avanza Global.
Känns som en smidig okomplicerad portfölj!

Vet att det finns ännu bättre modeller men då jag inte vill vara alltför aktiv med detta, så får det duga.

6 gillningar

Kommer bli utmärkt! :slight_smile:

En bra tumregel är 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Så allt över 10 år blir 100% aktier (eller mer om man nyttjar belåning). Hade horisonten varit ca 5 år så hade 50% aktier och 50% räntor varit rimligt.

Du har precis tagit ditt livs bästa beslut. Blir så glad! Sälj aldrig av utan bara lägg in pengar i fonden med jämna mellanrum, det kommer bli succé.

1 gillning