Jag brukar köpa nya bilar och köra dom 15 år. Det är säkert inte det mest ekonomiska sättet att äga bil men det passar mig. Jag njuter av att ha min egna bil som inte är körd av någon klåpare eller obrydd tjänstebilsförare.
Jag kör in den korrekt, kör som folk och underhåller den korrekt under hela tiden jag äger den. Resultatet blir en driftsäker och krångelfri bil. Nånstans vid 15 år börjar den kännas för omodern och då byter jag.
Sist köpte jag en snåldiesel för 199.000 med vinterhjul, drag och mv. Det var 2011. Den har haft en värdeminskning på ca 1100kr/månad så långt och inga reparationer värda att nämnas.
Det var en dum formulering. Jag ber herrarna om ursäkt. Det handlar om fyra bilar då vi hade två bilar som sambo/gift. Dessutom var mitt förra inlägg osant när jag tänker efter, Audin var inte krångelfri alls, men alla reparationer gick på garantin. BMWn var bra, VW ok. Kian bäst av de fyra.
Köp en 3-år elbil med batterigaranti för 300k och sen behåller den i 10 år till. Kalkylen går ihop beroende på vad man lägga för “risk-free raten”, alltså alternativkostnaden.
Sköter man batteriet ordentligt kan man räkna med att det inte går åt…
En snabb kik på blocket visade ett par teslor, MG och Kia för 200-350k om man vill ha en lite rimmligare bil och sen en uppsjö av småbilar för 150-250k. Allt beroende på behov.
Det går och finns, dock så är det inte premium modeller rill detta pris utan de som hade ett nypris på 350-500k efter bonusen.
Nu har ju TS redan bestämt sig för en begagnad då… Men värdet jag ser i en ny fossilbil specifikt är att det finns så många osynliga sätt att misshandla den under de första milen.
Är den manuell kanske ägaren har vispat växellådan som om man gjorde vispgrädde. Den kanske legat i samma konstanta motorvägshastighet till arbetet under inkörningen av motorn. Man kanske tycker att tillverkarnas “Longlife”-olja håller gott och väl över 3 000 mil utan skada på motorn (låt mig tvivla). Man kanske har träffat alla väggropar i hela Sverige med precision under de första milen och använt 75% av fjädringens livslängd.
Allt det är man helt förvissad om att man slipper med en helt ny bil. Men hur mycket den sinnesfriden kostar varierar ju verkligen från modell till modell och märke till märke. Ibland är den försumbar om man kan tänka sig att köra bilen tills motorn stannar.
Är väl bara för att det blev dyrt och folk inte har råd? När vår leasing av vår elbil går ut blir det bensin igen. För dyrt med elbil tyvärr. Tycker dock eldriften är överlägsen på allt förutom räckvidd.
Köpte en beg laddhybrid för två år sedan. Idag skulle jag kunna sälja den för samma summa. Förvisso nominellt, men rätt ovanligt att det är så. Jag tror bilmarknaden är lite trasig just nu så det går inte att dra några generella slutsatser utifrån nuvarande situation.
Aldrig köpt en ny bil å kommer säkert inte göra de heller… För dyrt för den lilla behovet… Använder inte bil varje dag, å de kan gå en vecka mellan gångerna ibland…
Vardagsbil som man gör ärenden med har alltid varit en begagnad billig bil där värdet har varit beroende av hur mycke bränsle de finns i den… Dom flesta har efter flera år åkt enkel resa till skroten… Några få har sålt…
Fast de är en helt annan sak bygga om bilar samt trimma dom, då kan jag lägga ner ganska stora summor på de… De är en helt annan typ av bilar… Nöjes bilar…
Skulle väldigt gärna köpa en elbil för de skulle bli billigt att använda den… Tack vare solcells paneler kan man ladda den i stort sätt gratis… Tyvärr är dom tok dyra…
Främsta orsaken är slopad klimatbonus (som kostade som skattebetalarna ca 10 miljarder kronor) i kombination med kort räckvidd och dyrt inköpspris.
I takt med att det är mycket dyrare att äga sitt boende så har man inte samma fördelar att ladda hemma.
Det jag vet med min Dieselvolvo
Den tar mig 1000 km på en full tank på sommaren, 1000 km på vintern, 1000 km om 10 år.
Sannolikt kommer marknaden översvämmas av elbilar från kina som likt elsparkcyklar skräpar.
Tror dom inte heller kommer göra att det brinner mindre skogsbränder i Grekland…
Work in progress fortfarande! Var nära att slå till på en Volvo för 210tkr när min systers man frågade om jag verkligen behövde adaptiv farthållare och en bil för 200+tkr när vi gör korta resor i Stockholmsområdet på helger.
Det kastade in oss i en “vad är det egentligen för bil vi ska ha?”-kris som fortfarande pågår. Vi kör egentligen alldeles för lite för att äga bil (3-400 mil per år kanske) men har familj och vänner som är svåra att besöka kollektivt samt att vi inom något år eller två ska börja gå på visningar för hus… Plus två småbarn som ska sitta i bakåtvända barnstolar så carpool (som vi använt hittills) har börjat kännas väldigt meckigt…