Är Optis diversifiering värd avgiften?

Vet inte om det avhandlats tidigare, men tyckte det passade bra i denna tråden.
Nya fonder i portföljen.

1% i några extra fonder. Vet inte om det gör så stor skillnad?

Sen reagerar jag också på att SEB Sverige indexnära är sänkt till 1%.
Hade inte denna betydligt högre andel innan?

Diskuterades för någon vecka sedan i denna tråden: Är det rätt att övervikta mot ens hemma marknad (s.k. Home Bias)?

Opti har skrivit såhär om detta på sin blogg:

Citat
”Vi har också ändrat vikterna mellan olika typer av aktier i portföljen så att blandningen bättre liknar världsmarknaden som helhet. Det ökar andelen aktier i utvecklade marknader (bland annat USA, Japan och Storbritannien) och minskar andelarna för Sverige och tillväxtmarknader.”

1 gillning

Jag tänker att när det är dags att skifta fokus, om sisådär 30-35 år. Då den stora diffen i avgift inte kan göra lika stor skada, men diversifieringen gör mer nytta. Då lyfter jag pengarna från Lysa till Opti. Eller något annat fantastiskt som vi inte vet om än. :slightly_smiling_face:

Det var en ordentlig justering av Sverige-delen i portföljen. Den låg väl runt 13% tidigare? Känns som väldigt tvära kast. Brukar Opti göra denna typ av justeringar regelbundet?

Tror detta är en av få gånger som de har ändrat fördelningen i portföljerna rejält. Däremot har de bytt fonder lite då och då pga bättre fonder har dykt upp.