Är plug-in hybrid rätt sorts hybrid?

Jag går i tankarna på att köpa en bil. Valet har fallit mellan två modeller, båda Renault, som tycks ge väldigt mycket bil för pengarna. Mitt tak är 200k, och för det får jag antingen en Renault Clio eller en Renault Captur. Båda är hybrider, men av olika typer. Ja, jag kan få Megane också men i mitt tycke är Megane för stor för mig och har inte alls den bränsleekonomi jag är ute efter.

Clion är en ren hybrid, dvs den behöver inte laddas upp. När man kör den så laddar bensinmotorn ett batteri på ca 1.2 kwh. Samma sak när man bromsar och så. Bränsleekonomin för bilen är runt 0.4-0.6 liter per mil. Den dras inte med akilleshälen för plug-in-hybrider, nämligen att man har batteri plus två motorer plus extra materiell förstärkning. Hybriden väger 1760kg, jämfört med bensinvariantens 1630 kg. Den är alltså bara något tyngre än en vanlig modell av bensin-Clion. Reklammaterialet påstår att i stadsmiljökörning kan man köra upp till 80% på el eftersom man startar och stannar och bromsar hela tiden då.

Capturen är en plug-in-hybrid och har en batterikapacitet på 17,3 kwh, och en räckvidd på 4-5 mil på ren el. Med 1,6 mil till jobbet så bör jag kunna pendla på ren el, och inte behöva tanka alls i vanliga fall om jag inte vill åka längre. Men då verkar det ju som om det finns ett stort frågetecken eftersom plug-in-hybriden har två motorer, ett relativt stort batteri, och förmodligen en bastantare konstruktion. Bilen väger över 2000 kg, jämfört med 1700kg för bensinvarianten. Det borde väl föröda bränsleekonomin om man skulle köra torrt på batteriet.

Jag ska erkänna att Capturen är mycket mera tilltalande än Clion, rent estetiskt och praktiskt. Clion är väldigt liten, och även om föraren och framsätespassageraren har nog med plats så är det nog kört med baksätespassagerare. Den har ganska rymlig baklucka på 300 liter, men Capturens baklucka är massiv i jämförelse, och man kan flytta på baksätet och få ännu mera utrymme.

Eller tänker jag fel? Är inte den rena hybriden “smartare” ekonomiskt än plug-in-hybriden? En annan sak som jag slipper med Clion är ju uppladdningen.

Clion har ju också elmotor. Skillnaden är väl snarare att captur kan laddas med sladd när clio bara laddas under körning.

Vilken du ska ta? Tja, det finns ju fler märken en Renault :wink:

Har verkligen bilen med batteri som inte kräver sladd enbart ett batteri på 1.2 kWh? Det låter extremt lite. En elbil drar ca 2 kWh per mil.

Ett av mina batterier från Ryobi, som sköter mina hushållsredskap, har 4 Ah á 18 Volt, vilket ger 72 Wh.

Edit: Nog har du två motorer även i en bil där batteriet enbart laddas när man bromsar/släpper gasen?

Elmotorn i Clion har inget ansvar för att driva bilen annat än när bilen krypkör i en bilkö i stan. Det är en hjälpmotor, inget annat. Motorn i Capturen är en fullfjädrad bilmotor.

1 gillning