Hej tänkte byta bil och idag åker jag på en Nissan Qashqai 2015 diesel och jag har blivit erbjuden 85000 på bilfirma. Tänker nog köpa en ny Qashqai men kan inget om hybrid eller om man ska satsa på en ren bensinbil. För och nackdelar? Mer krångel med hybrid? Å andra sidan den hybriden jag tittar på har bara gått 400mil 2024 så gäller ju ändå nybilsgaranti
Pratar vi laddhybrid eller hybrid utan möjlighet till inkoppling?
Jag är ju lite skeptisk till att ha dubbla drivlinor. Många fler komponenter som kan krånga, men jag kan visst fatta att det kan vara trevligt om man har möjlighet att alltid ladda där man parkerar och har ett körmönster som gör att man klarar vardagsresorna på el.
Hybrid står det så den går inte att ladda har jag fattat det som
Nån som har erfarenhet av hybrid?
Jag kikar också på en ny, begagnad, bil i kombistorlek. Ser att en del plug-in-hybrider behöver bensinmotorn för att värma kupén. Det gör att förbrukning bensin inte blir 0 de mil som batteriet annars hade räckt till att köra enbart el. Det får mig att tänka att genomsnittlig förbrukning plug-in-hybrid vs snål dieselbil inte skiljer så mycket att det kan motivera den stora prisskillnaden som ofta är när man jämför.
Helst hade jag velat ha ren elbil men det är helt andra pengar.
Jag kör hybrid och är väldigt nöjd. För mig är det det bästa av två världar. I vardagen går allt på el, vid långkörning slipper man laddstress.
Nu kommer folk hoppa in här och säga att laddinfrastrukturen är fantastisk och det funkar perfekt och man inte behöver känna laddstress. Det är inte min erfarenhet, men alla får göra sin egen bedömning.
Och din hybrid kan du inte ladda antar jag? För då heter det laddhybrid eller plugin?
Det är en laddhybrid. Så jag kan ladda den hemma.
Hybrid heter väl snsrt alla idag, vissa hjälper typ endast till att driva ac och man kallar det också hybrid.
I så fall tycker jag att en laddhybrid är bäst för miljön. Väldigt många resor kommer troligen gå på el nästan helt.
Vi hade en Ford Kuga och jag skrev upp alla tankningar i 2 år. Vi slutade på 0,2 l/mil vilket är mycket lägre än en bensinbil klarar.
Nu kör vi en Nissan Ariya som går helt på el. Lite dyrare men ännu bättre.
Laddinfrastrukturen är fantastisk, det funkar perfekt och man behöver inte känna laddstress.
Ett tips är att på vintern sätra bilen på laddning och sedan schemalägga uppvärmning av kupén.
Bra bilar använder då el från laddaren för detta.
Har haft Toyota corolla trek hybrid i 5,5år som vi käpte ny i januari 2020. Är supernöjd med den bästa köpet någonsin. Halva priset på driften jämfört med Volvo v70 som vi hade tidigare. Polaren har jobbat som bilmekaniker i över 30år och han lagar och servar alla märken. Han sa att vill man ha en hållbar bil är det Toyota som gäller. Han har helt rätt enligt mig. Har innan v70 som också köptes ny haft Bmw och Mercedes också som var mycket dyra i drift.
Har faktiskt varit lite inne på toyota
De var väldigt sena med laddhybrider så jag litar inte riktigt på dem med dessa. Trots att jag äger en Toyota bensinbil.
Har du kollat om en Nissan Leaf elbil skulle fungera? De finns begagnade och kostar ofta lite mindre än andra elbilar. Har själv en Ariya som vi är väldigt nöjda med.
En vanlig hybrid (ej laddhybrid) är helt meningslöst. Det är mest ett sätt för tillverkarna att nå teoretiska utsläppsnivåer av skattetekniska skäl, i praktiken för dig som konsument gör det ytterst liten skillnad. Dyr teknik, mer som kan krångla. Du kommer inte att köra många meter på el.
Jag skulle gå på bensinaren helt klart, om det väger mellan dessa två. Men kan du ladda hemma, ja då tycker jag du ska ta steget över till en riktig elbil.
Ännu sämre med dom FLESTA laddhybrider också, alldeles för dyra osv…