Hej! Är ny här och ny på sparande generellt.
Är räntefonder något att bry sig om 2022? Nu när räntan förväntas stiga inom sinom tid. Isåfall hur stor del av sin portfölj ska räntefonder bestå av?
Tacksam för svar!
Hej! Är ny här och ny på sparande generellt.
Är räntefonder något att bry sig om 2022? Nu när räntan förväntas stiga inom sinom tid. Isåfall hur stor del av sin portfölj ska räntefonder bestå av?
Tacksam för svar!
Hur lång är din sparhorisont?
Vad sparar du till?
Hur mycket risk vill du ta?
Andelen räntor i en portfölj beror till största delen hur man svarar på frågorna ovan. Sedan är det valfritt om man vill ha just räntefonder eller ett sparkonto istället. Räntefonder innebär en viss risk men just nu låg förväntad avkastning. Sparkonto innebär i princip noll risk men du vet hela tiden vad du får för avkastning.
Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont och resten på sparkonto eller räntefonder. Är det mindre än 3 år kvar skulle jag bara ha sparkonto.
Hej!
Om man vill sätta upp ett sparkonto med ränta, var gör man det helst? Mitt sparande är ganska långsiktigt, har tänkt ungefär 6-10 år och är inte speciellt känslig om det svänger på vägen.
Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer Här kan du jämföra olika sparkonto och vilken ränta de erbjuder just nu.
Om du har 6-10 år så kanske en klassiskt 60/40 portfölj skulle vara bra. Skulle inte köra 100% aktier om jag inte var helt säker på att det är minst 10 år i sparhorisont.
Vid ett sparande på en 6-10 års sikt är det att föredra korta eller långa räntor då? Obligationer? Ber om ursäkt att jag inte har så bra koll men allt är nytt för mig 
Om du ska ha räntefonder så tycker jag att man ska diversifiera, precis som man vill med aktier. En bra räntefond är Amf räntefond mix. Den placerar både med kort och lång duration. Är du osäker på räntefonder är nog ett sparkonto ett bättre alternativ.
Några av mina favoriter bland räntefonder är amf räntefond mix och danske invest globala realräntor.