Är rätten att äga hotad?

Har noterat att ledaren för world economic forum i Davos, Klaus Shwab säger att ”You will own nothing and You will be happy” som en del av the great reset eller the new green deal mm.

Är det någon som har koll på vad han menar?

Om vi inte äger något vad ska vi då spara i för fonder?

1 gillning

VERDICT

False. The World Economic Forum does not have a stated goal to have people ‘own nothing and be happy’ by 2030. Its Agenda 2030 framework outlines an aim to ensure all people have access to ownership and control over land and other forms of property.

https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-wef-idUSKBN2AP2T0

5 gillningar

https://mobile.twitter.com/wef/status/808328302213689344

WEF är inte emot privat ägande. Någon måste ju äga allt. Bara inte du! :wink:

WEF har tagit bort den där sci-fi historien från sin site, men detta ger andemeningen:

1 gillning

Nu har jag inte läst just länken i helhet men tänker man ”abonnemangsekonomi/leasing/hyra” så finns det säkert en hel de sanning i det.

Som konsument fokuserar vi gärna på fördelarna utan att reflektera över vissa nackdelar. Är lite som att ha ständigt ”flyttkontrakt” och att vi ideligen måste ta nytt beslut igen, igen och igen och ev byta (för att det t ex ska vara fördelaktigt ekonomiskt)

För företag/leverantörer finns det många fördelar att gå mot prenumerationer istället för engångssälj. Där man även som företag vid prenumerationer drar fördelar av olika ”mänskliga psykologiska drivkrafter”.

Personligen föredrar jag i nästan alltid ägande där det är möjligt. Då har jag bättre överblick och kontroll över när/var/hur/kr.

1 gillning

Ahh, reuters sa att det va falskt - jag men då kan det ju inte vara annat än falskt!

3 gillningar

Låter spontant osannolikt att en företagarlobbyorganisation skulle verka för äganderättens avskaffande. Låter ännu mer osannolikt att de skulle lyckas få igenom nödvändiga lagförändringar, särskilt i länder där äganderätten är grundlagsskyddad.

Precis.

Det ter sig ju till exempel naturligt att vi i slutändan inte äger våra bilar utan att de blir autonoma hyrtaxis eller att man leasar. Många kommer nog omfamna det och genuint få ett rikare liv till följd av att äga mindre.

Själv föredrar jag att vara den som äger och hyr ut :slight_smile: Men jag håller med om andemeningen i ”You will own nothing and be happy.”

Det är ingen dystopisk plan utan snarare en antropologisk analys av hur människan kommer ändra sitt synsätt. I genomsnitt.

Sedan finns det alltid en klick människor som går igång på att äga sin egen elproduktion, matproduktion etc och leva off grid :wink: De kommer givetvis fortsatt kunna göra det. Även om majoritetssamhället avviker från en norm av att äga.

Det beror helt å hållet på hur frihetlig man är om det ska anses som en dystopisk plan eller antropologisk analys. Jag vet vilken sida jag står på iaf.

Om man tror på Stakeholder Capitalism så är man säkert i eld och lågor över vad WEF spår eller driver på - beroende på vilken ställning man har…

2 gillningar

Med ägande följer ansvar. Någon måste äga och ta ansvar men det behöver inte vara du som enskild person. Det kan vara en grupp, familj eller någon annan konstellation. Men gruppen kan inte vara för stor för då försvinner ansvarskänslan ut i anonymitet. Alla måste kunna känna sig delaktiga och ha inflytande i någon grad.

Statligt ägande faller därför bort.

Men om människor överger sitt ägande i vardagen på helt frihetliga grunder, dvs att ägandet anses som onödig låsning av kapital, energi och tid, är det då inte höjden av frihet? :thinking:

Jodå, så länge det är helt frivilligt utan några påtryckningar eller andra krav ligger till grund för det samt att det går att rulla tillbaka valet man gjort så fine by me, men jag tror tyvärr inte så gott om globalist lobbyister och centralplanerare…

3 gillningar

Som gammal i gården är the great reset det som oroar mest eftersom ingen riktigt vet vad det innebär och Klaus Schwab & Co låter oss famla i mörkret tills deras förberedelser är fulländade.
Min gissning är att The great reset = CBDC + SoCS (Central Bank Digital Currency + Social Credit System) vilket innebär att vi alla kommer att bli Zombies utan en gnutta frihet. Skrämmande.

1 gillning