Är vi påväg mot en ekonomisk världskris?

Hej! Vad är era tankar kring det ekonomiska klimatet i världen just nu? Jag är lite orolig över stigande inflation och att det ska medföra höjda räntor. Och att vi nu framöver kommer se effekten av de enorma summor pengar som har tryckts under 2020. Tror ni att vi kan vara påväg mot en ekonomisk världskris eller finns det starka verktyg för att förhindra det?

Jag är 26 år och har aldrig varit med om en ordentlig nedgång under min tid på börsen (om man bortser från coronafallet 2020). Jag skulle därför vara otroligt tacksam för all input från olika synvinklar🙏 Hur garderar man sig bäst ifall vi har några tuffa år framöver?

Är nog nära en topp nu. Å andra sidan är du ung så det bästa som kan hända dig är en krasch. Då köper du billigt.

1 gillning

Då är det dags att uppleva nedgången :grin:. Det är ändå något man måste vara med om man vill bli långsiktig vinnare på börsen. :+1:. Problemet är att ingen vet hur det blir. Tajma börsen är nästan omöjligt långsiktigt. Du är ung och har hela livet framför dig att investera långsiktigt. Upp/nedgångar hör till börsen. Det är något man måste leva med,:+1:.

2 gillningar

Jag är inte så orolig för en nedgång, för då är det bara att köpa mer som ni säger🤓 Utan jag tänker mer på ifall det är möjligt att världen går in i en ekonomisk depression?

1 gillning

Det är svårt att förutse. Ekonomiska kriser kommer och går. Det viktiga är att man inte freakar ur och säljer när börsen blir billig. :innocent:

1 gillning

Älskar hur fokuset på forumet skiftade från att förra veckan diskutera hur vida aktiva Ny teknikfonder var bättre än passiva, till att denna veckan måla upp skräckscenarion kring börsens undergång och världskrig. Människan måste vara galen…

8 gillningar

Varför är en 26-åring orolig för att marknaden ska ner? Du har mer än 50 år kvar till pensionen. Att köpa billigt nu är det bästa som kan hända dig.

5 gillningar

Hen kanske har hela insatsen till första bostaden inne på börsen och ingen buffert? :stuck_out_tongue:

Jag tror att vissa av oss kan oroa sig, för oavsett hur bra det är att vi personligen kan köpa våra investeringar billigt, kan många människor runt om i världen förlora sina jobb, hem etc.

Jag hoppas baronessan slipper jobba till 76 års ålder! :laughing:

1 gillning

“Är vi påväg mot en ekonomisk världskris?”

Ja om vi visste det så hade man väll gått ur? Jag är också 26 och anser mig själv ligga i rätt risk. En krasch hade bara varit fint för tillfället. Dels så man kan köpa på sig men lite billigare bostäder hade varit fint…

Hur ofta brukar denna fråga ställas? I mina kretsar hade frågan varit ett försök att plantera ett frö för att påverka människor i en viss riktning.

Varning! Följande inlägg innehåller slutsatser som kan verka dystopiska.

De flesta kriser är såna som allmänheten har små (eller inga) möjligheter att förutspå (sk. svarta svanar). Dom bara ”händer” och vi stå ut med effekterna. Oftast har börserna återhämtat sig inom ett par år. MEN det finns en kris som många pratar om, vissa planerar för men majoriteten inte låtsas om och det är den klimatkris som seglar upp vid horisonten. Om (när?) den drabbar oss med full styrka kommer det att få konsekvenser för världens börser, till en grad som vi aldrig sett förut. När klimatzonerna förskjuts i skov (och inte lite krypande som man kan föreställa sig) och världens veteskördar drabbas av simultan missväxt pga torka eller överdriven nederbörd kommer det bli kaos. När den ryska tundran tinar och släpper ifrån sig ohyggliga mängder metan samtidigt som polarisarna smälter kommer världens största städer att hamna under havsytan…, osv osv

Men å andra sidan, vem vet?! Det kanske slutar jättebra. :slight_smile:

Sälj allt du äger och bygg en bunker full med konserver som räcker minst ett år.

4 gillningar

Än behövs det nog inte, men om inget drastiskt händer inom dom närmaste 10-15 åren kan det vara en idé att bygga en åt barnen. Appropå det, är inte @janbolmeson prepper?

Där satte man sig fredagsmyset i halsen.

…men ett bra exempel på att börsen inte alltid behöver att återhämta sig om något på allvar hotar marknadens expansion, vare sig det är klimatförändringen, kraftigt dödligare virus, mer utbred fattigdom, politiska beslut som hindrar handel, osv…

1 gillning

Sorry. Men jag satte en trigger-varning iaf. :wink:

1 gillning

Får man bjuda på lite fredagsunderhållning från i våras: https://m.youtube.com/watch?v=5AicrkjeWS4

Vi hoppas på det bästa, men planerar för det värsta. :slight_smile:

Tror du bör sluta prenumerera på aftonbladet plus.

Att klimatet blir för kallt är mycket värre än att att det blir för varmt. Glöm inte bort att det var kilometervis tjock is där du sitter just nu, för ca 10-100 tusen år sedan. Lycka till att odla vete på ett isblock.

1 gillning