Sjunkande temperaturer är inget problem nu, men stigande teperaturer är det.
Bara å tanka i Aker Carbon Capture aktier nu för fulla muggar ![]()
De orden kommer du nog äta upp om det väl händer…
Kan hänvisa till en intressant artikel som beskriver dessa köldperioder till följd av vulkanutbrott. Tänk dig att gå ut imorgon och inte se solen på flera år, helt otänkbart för de allra flesta!
Allt beror på hur mycket fossila bränslen vi lyckas ta upp. Utan fossila bränslen så är det bye bye till världen som vi känner den. Glöm den gröna omställningen, den är helt beroende av fossila bränslen.
Fundera exempelvis på hur en vindsnurra eller solcell tillverkas, transporteras och monteras.
87 % av världens energiförsörjning kommer från fossila bränslen. För transportsektorn är den siffran 97%.
Det är inte människans klokskap som har transformerat våra samhällen. Det är fossilt solljus.
Den ”glada” nyheten är att de fossila bränslena antagligen räcker ett tag till.
Trevlig helg!
Skulle säga att det först och främst på kort sikt beror på hur mycket fossil energiproduktion vi (framförallt i Asien) kan ersätta med kärnkraft och förnybara källor, samt hur mycket koldioxid vi kan fånga in och lagra.
Ja, alltså, vi är alltid på väg mot någon kris, så fungerar ju världen. Visst kan det kännas som att världen håller på att rämna dessa senaste åren med klimat, Trump, Corona, massiva penga-upptryckningar, negativa räntor mm mm.
Fördelen är att inte ens en av tio förutspådda kriser händer. Det som händer är nästan alltid något som ändå ingen tänkt på. Så det är rätt lönlöst att spekulera i vad som kommer att gå åt pepparn härnäst. Det är farligt att leva så risker får man leva med, men alternativet är ju så mycket sämre ![]()
För att få perspektiv tycker jag att boken Factfulness av Hans Rosling är kanon. Det sätter det i perspektiv. Världen är faktiskt en MYCKET bättre plats idag än den var bara för något årtionde sen. Läs den!
Men visst händer kriser/krascher! Jag har varit med om det ett antal gånger och man vänjer sig aldrig riktigt. Om jag kommer ihåg alla så är det 1987 svarta måndagen, 1990-1994 svenska finanskrisen, 1998 Asien/Ryssland krisen, 2000 IT bubblan, 2001 september 11/war on terror, 2008-9 USA finanskrisen och nu 2020 Corona.
Det är alltid läskigt, och i de värsta långdragna krascherna är det lätt att tro, efter att de hållit på i 1-2 år, att det aldrig går över. Men det går över.
Bästa sättet att skydda sig ekonomisk är att ha ett väl genomtänkt sparande som dels ger en trygget (buffertar att hantera kriser och ge god nattsömn, hindra en att freaka ut när det kraschar och sälja av vid helt fel tillfälle) och dels ger en en vettig avkastning på kapitalet (för en trygg ålderdom, för att göra kul grejer, för att skydda sig mot inflationen).
Mitt bästa tips är att du använder ”kom igång” guide här på RT och speciellt 4 hinkars principen (som är en del av det) för att du ska sätta upp ett sparande som ger dig både trygghet och avkastning. Gå igenom det i lugn och ro, ta det steg för steg och fundera igenom vad du vill åstadkomma med ditt sparande.
Jag önskar att den guiden hade funnit när jag en gång började investera för den är verkligen bra! ![]()
@JFB Tack!! Vilken härlig kommentar, ska beställa boken direkt.
Gör inte det! Hans rosling cherrypickar och använder statistik på ett felaktigt sätt. Bilden av världen han spred stämmer inte. Factfullness är allt annat än neutral fakta…
Se bland annat:
Amen, hallå, nu är du väl ute och cyklar. Mannen är erkänt av FN, Time, Harvard, Uppsala universitet, mfl mfl. Data de använder i deras stiftelse är från världsbanken och FN.
Du ger två länkar till två högst politiska obskyra tidskrifter som motargument. DU kanske skulle läsa boken och försöka utmana dig själv 
Så här sa Hans Rosling själv före sin död …
"People often call me an optimist, because I show them the enormous progress they didn’t know about. That makes me angry. I’m not an optimist. That makes me sound naive. I’m a very serious “possibilist”. That’s a word I made up. It means someone who neither hopes without reason, nor fears without reason, someone who constantly resists the overdramatic worldview. As a possibilist, I see all this progress, and it fills me with conviction and hope that further progress is possible. This is not optimistic. It is having a clear and reasonable idea about how things are. It is having a worldview that is constructive and useful.”
Gillar Rosling mycket, har läst båda hans böcker och se är suveräna, speciellt factfullness. Det är dock sällan bra att svälja allt någon säger med hull och hår. Det kan vara värt att lyssna på kritiken också.
Orkar inte denna lördag läsa de långa länkarna, men vet sedan tidigare att han fått en del kritik för sin tes om befolkningsutveckling och överpopulation.
Absolut! Jag höll väl inte heller med om alt som stod i böckerna eftersom jag har erfarenhet från en del av länderna som tas upp, men att såga hans erkända arbete tycker jag är helt tokigt.
Men så är det väl i dagens samhällle - en person som både vill och kan utmana hur gemene man ser på världen får väl tåla kritik.
Nu har han dock svårt att försvara sig eftersom han dog i cancer för några år sedan. Så det kanske man också ska hålla i minne.
Data kan användas för att få fram i princip vad som helst, oavsett var den kommer ifrån. I Roslings fall är det supertydligt att han använder den på ett oärligt sätt för att stödja sitt narrativ.
Han var bevisligen kunnig inom sitt område global hälsa men var av allt att döma ekologisk analfabet.
Om du vill utmana dig själv så kan du ju googla lite på rosling criticism. 

Jag har läst o sett tillräckligt av honom för att förstå att hans grafer och bubblor inte visar hela sanningen.
Vi behöver inte domedagsprofetior, men vi behöver inte heller naiv optimism. Det är minst lika farligt.
För varje sak som blir bättre går det peka något annat som blir sämre.
Hur var det t.ex med Sveriges miljömål, vi missade alla utom ett.
Det skulle vara lika lätt att skriva en bok om tio saker som blir sämre och kalla den factfullness.
Jag ser så att man alltid är på väg mot en världskris. Det viktigaste är att man har tillräckligt mycket kapital (human) för att kunna överleva. Klart man kommer bli tjurig när börsen har gått ned 40-50-60% och de två miljonerna man hade, blir 1 miljon. Därför måste man kunna vara med på resan. Alla har ju olika sätt att klara sig. Det är också viktigt att man har kassaflöde.
Om man inte tror att man kan tajma marknaden och kliva in och ur i rätt tid.
Kul tanke faktiskt, om man nu sparar långsiktigt och har 2 miljoner på börsen så kanske man kan ta en nedgång på -50% med ro. “Äsch då, jag har ju fortfarande 1 miljon kvar”… 
Som sagt. Folk tar förluster hårdare än vänster. Oavsett belopp. Därför är det irrationellt.
Ja ja, världen håller på att gå åt hel***e … nöjd? 
Ja precis! Enligt mina beräkningar så kommer zombieapokalypsen att starta inom de närmsta 5 månaderna. 
Nä men skämt åsido, om gapminder bara gör några färgglada bubblor och ser till så att alla får en tvättmaskin så ska det nog ordna upp sig:+1:
Det blandas friskt här av börskrasch och ekonomisk kris, men det är inte samma sak.
Läst tråden och det är ensalug blandning av börskrash, istid och zombies.
Inget av det oroar mig, men liksom trådstartaren oroar jag mig för alla pengar som tillverkas på kort tid. Sedan undrar man varför man sliter och betalar skatt när pengar “finns”. Nej det känns som om systemet som vi känner det är på väg att kollapsa. Och jag tror inte Bitcoin kommer att ersätta. Det blir nog bytesköp i framtiden…
Vilka åtgärder kommer att fungera bäst om det skulle bli en krasch?
Har ett vagt minne av att Anders Borg skulle ingå i någon typ av politiskt ekonomisk grupp på global nivå efter att han hoppade av. Var inte så intresserad av ekonomi då men uppfattade att de bla skulle diskutera cirkulär ekonomi (byteshandel?kr). Någon som känner igen det och kan reda ut det från ett mer ekonomiskt påläst håll?