Är vi påväg mot en ekonomisk världskris?

Cirkulär ekonomi har inget med byteshandel att göra. Cirkulär ekonomi betyder att råvarorna går runt i samhället istället för att kastas så att nya behöver framställas. Dit hoppas jag att vi kommer snart. Byteshandel hoppas jag vi slipper.

1 gillning

Ja, du ser, här behövs lite mer kunskap. Hur ser framtidsutsikterna ut för en mer cirkulär ekonomi? Det är det vi satsar på när vi handlar med hållbar energi?

Tyvärr tror jag att cirkulär ekonomi inte kommer bli en hit för majoriteten. Självklart kommer det finnas eldsjälar. Dock vill ju majoriteten inte köpa begagnat, utan man vill ha nytt. Man vill ha status och då är man inte sugen att köpa en begagnad tröja tex. Man kopplar lyx med möjligheten att kunna köpa nytt.

Själv så köper jag gärna fyndvaror där folk har provat, men lämnat tillbaka enheten. Jag ser inget värde i nya saker. En bil tex skulle jag inte köpa ny om inte jag var ekonomiskt oberoende.

Man kan ta plast tex. Det bästa man kan göra med polyeten är att förbränna den. Du får energi+vattenånga och koldioxid. Sen fick man för sig för att införa symbolpolitik som skatt på platspåsar, oavsett om de var tillverkade av plast eller inte. Istället ska man offra en massa träd och använda papperspåsar. Så nu förtiden så köper jag iaf avfallspåsar när jag har glömt tygkassen för att ha mina varor i.

Detta har jag brottas med i ett par år sedan pengar på konton börja växa… har försökt lära mig på kvällstid sedan dess och gjorde mitt första köp i dec 2019 förra året följt av köp i mars 2020 och augusti 2020. Runt USA valet bestämade jag mig för att sammanställa allt jag hade i skallen, för det började bli lite väl mkt :stuck_out_tongue:

Vädligt svårt problem…

5 år! Har du inte spelat Fallout människa?! :joy:

4 gillningar

Ja, tyvärr

Cirkulär ekonomi handlar också lika mycket om att låna av varandra. Istället för att köpa den där skruvdragaren som används några få gånger för att sedan ligga och damma i någon låda. Eller köpa verktyg tillsammans.

Tycker begreppet cirkulär ekonomi och återanvändning har kidnappats lite av alla nya hyrtjänster som snarare vill tjäna pengar på oss. Dvs vi måste jobba mer för att kunna betala alla hyrtjänster som ploppar upp numera som ibland långsiktigt kan bli dyrare än att köpa. Oavsett om det gäller bostad, bil, kläder, verktyg etc.

Många gånger ska folk ha dessutom byta ut sina saker ofta, även om de köper begagnat. Vi är inte nöjda med det vi har.