Är SBAB ironiska eller inte i sin reklam? | RT-undersökning

Jag och @janbolmeson har på kontoret diskuterat huruvida SBAB är ironiska eller ej kring sin slogan:

boendeekonomi jättekul!

Tänker på tv-reklam samt videor som dessa:

• SBAB är ironiska (boendeekonomi är inte kul men viktigt)
  • SBAB vill göra boendeekonomi kul
0 röster
1 gillning

Har själv efter 400+ avsnitt, inte lyckats lista ut om Jan skämtar eller ej när han introducerar avsnittet med ”Podden om allt det roliga med privatekonomi”. För att sedan mala på om obligationsfonder i 1timma :laughing:

25 gillningar

Kanske är samma sak ja :rofl: Har inte tänkt på det

1 gillning

Den första var ju helt klockren :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

1 gillning

De är uppenbart ironiska i min bok, men de kan ju samtidigt vilja göra det lättare och därmed “roligare” kanske?

Men för att göra en RT-koppling: Privatekonomi kan ju vara ganska intressant, men just boendedelen är nog i ärlighetens namn en av de tråkigare delarna. :joy:

p.s. Den stackars DJ:n är ju ännu mer desperat i sitt letande efter skivor passande till ämnet än jag är i mina vlogginlägg.

2 gillningar

Varken eller, de är sarkastiska. Skådespelarna och producenterna hånar SBAB som gav dem uppdraget.
Man blir väl inte kulturarbetare eller reklamare genom att brinna för promille på bolån.

1 gillning

Ledsen, jag orkade inte kolla färdigt första videon och kan inte svara.

3 gillningar

Lite synd att de inte lyckas bättre. De ni delade är en pina. :see_no_evil: Men det är ju åndå bra skådisar och komiker annars. Men tanken är kanske att ekonomi kan göra även de roligaste tråkiga?

Men sen ska väl investeringar och privatekonomi vara lite trist, så att man hellre gör annat? I alla fall om man investerar rätt, dvs automatiskt, långsiktigt och sen bortglömt. :wink:

Har andra banker någon bra reklam?

1 gillning

Jag uppfattar SBAB:s reklam som tveklöst ironisk, och lite meta, liksom.

“Hej allihop, här far vi omkring lite planlöst och gör reklamfilm, hehehe”.

Tanken med ironisk reklam kan väl sägas vara, att den ska vara ett slags motpol mot den klassiska reklamen.

Ni vet:

Framgångsrik och välvårdad familj samlas i dyrsoffan i det osannolikt välstädade vardagsrummet, där de fnittrande bjuder varandra på chokladpraliner av märket X, alltmedan solen strålar in genom samtliga fönster, och en Klorin-blekt West Highland White-terrier viftar lyckligt på svansen.

Och det mesta är väl i någon mening “bättre” än den sortens reklam.

Sedan är ju frågan om SBAB:s reklam fungerar. D v s om den tänkta målgruppens attityd till SBAB har förändrats i den avsedda riktningen. Och det vet jag inte ett dyft om.

Men reklam är intressant.

Jag gick en copywriterutbildning på en anrik reklamskola under den sista skälvande delen av 1980-talet.

Där fick vi lära oss att aldrig underskatta mottagarens intelligens, men inte heller överskatta mottagarens intresse.

Samt att rubriken “Gör alla kvinnor vackra” är urtråkig i en annons för läppstift, men genialisk i en annons för whisky.

Bosse Rönnberg var ett slags blandning av Gud och Emil i Lönneberga i den svenska reklambranschen, och hittade på finurliga upptåg som att hänga upp riktiga jeans på affischtavlor på stan, i en kampanj för Levi’s. Därefter smygfilmade man hur människor - med till lika delar skamsen och triumferande uppsyn - snodde jeansen. Och vips var reklamfilmerna klara.

Sedan blev det 90-tal, Sverige ramlade ned i en avgrundsdjup lågkonjunktur, och det första alla företag skar ned på var reklamen.

Och strax därefter kom internet.

9 gillningar

Flera gånger har jag skrivit jätteironiska inlägg på forumet och sedan fått superseriösa utläggningar som svar så jag förstår att det kan vara ett problem.

4 gillningar

Jag blev ärligt talat väldigt sugen på att föra över pengar från min korträntefond till fasträntekontot på SBAB nu :crazy_face:Så på mig lyckades uppenbarligen reklamen.

5 gillningar

Är det här smygreklam för sbab?
@janbolmeson

2 gillningar

Nej, det är smygreklam för ironi.

3 gillningar

Det vore bättre om SBAB la mindre pengar på reklam och gav en bättre sparränta.

8 gillningar

Självklart är det ironiskt. Det gäller bara att man är i rätt generation för att förstå ironi.

1 gillning

Det skär i mig när komiker från 90-talet, dvs Erik Haag fortfarande kör ironi som enda krok. Samma sak med Fredrik Lindström. Det är bara plågsamt, vi andra har gått vidare.

Undrar om det är med humor som med mode, det måste ha gått en viss tid för att en viss stil ska kunna återanvändas.

5 gillningar

SBAB är nog både och. De spelar uppenbart på att de flesta inte tycker boendeekonomi är särskilt kul.

Sen är en reflektion att det här forumet SUGER på att detektera ironi :rofl:

2 gillningar

Nej, vi har inget samarbete med SBAB.

1 gillning

Kan vara väldigt svårt att veta vad som är ironi i text. Här har vi ju dessutom film, trots det har tråden uppkommit.

2 gillningar

Tja nog känns det som om de insett att det är för svårt att göra reklamen rolig på riktigt, så då faller de tillbaka på ironi. Men det blir snabbt lite uttjatat och repetitivt, känns som om de bara kör samma sak om igen med diverse avdankade B-kändisar.

Näe, Kalle Moreus. Det är inte roligt eller brilliant ironi att du återigen ska säga att det är ränta från första kronan. Det är bara platt…
Å andra sidan kan man fråga sig om SBAB ska ägna sig åt att plöja ner en massa pengar i att ge dessa betalt för att dyka upp?
Nej, inte enligt mig. SBAB kan spara miljoner på att ha en enklare informativ reklamkampanj och ge överskottet till bättre ränta.

Typ “Sparkonto med SBAB, X% ränta från dag 1. Istället för 300 000kr I fickan på tråkiga komiker. SBAB, pengar till dig…inte tråkmånsar”.

Mvh bitter gubbe /ironi, såklart.

3 gillningar