Är skulder verkligen ett problem?

Det sägs att den som är i skuld inte är fri men är skulder verkligen ett problem?
För gemene man är det ju det men inte för centralbankerna, eller?

Känns för en amatör lite som kejsarens nya kläder.

Nja, detta är väl inte konstigare än att sparare i räntefonder haft några extremt svårare bakom sig. Att ha andelar i en obligationsfond har varit en förlustaffär under flera år.

Precis som svenska Riksbanken och svenska räntesparare har haft några förlustår så kommer Fed troligen att gå plus igen 2024 och framåt. Samma princip som aktier, titta inte bara på enskilda år.

Jag vill vända mig emot att skulder är ett problem för gemene man.

Belåning är ett privatekonomiskt verktyg precis som en hammare, om det används rätt kan det vara mycket fördelaktigt (du kan bygga fräcka grejer) och om det används fel kan det gå åt helvete (du slår dig på tummen).

Rätt lån med rätt villkor som nyttjas på rätt sätt och till rätt saker är inte ett problem för någon utan snarare en möjlighet.

I princip alla lån jag har förstärker min ekonomi i förhållande till om jag inte hade tagit dem.

11 gillningar

Skulder är inga problem, men kan bli de om man inte har koll på läget…
Att vara skuldfri är flera gånger skönare än ha skulder…

Artikeln handlar ju egentligen om centralbankernas affärer med räntepapper, där både Fed och svenska riksbanken går back i år. Det ser säkert annorlunda ut om ett år eller två.

Den stora skillnaden är däremot att Sverige har en väldigt låg statsskuld till skillnad från t.ex. USA som har en helt enorm statsskuld. Där tycker jag man hör många bedömare som tror att detta kommer leda till en längre period med hög inflation framöver. Så inte ens stater kan slippa undan effekterna av för hög skuldsättning i det långa loppet.

1 gillning