Är politikens skuldbyggande något att oroa sig för?

Läste denna borta på Smedjan:

1 gillning

Hur ska någon kunna förhålla sig till den statistiken? Senare står att skulden är 85G, alltså cirka 85k per invånare – inte något jag skulle oroa mig för om jag bodde i den kommunen.

2 gillningar

Stoppa pressarna. Högerns tankesmedja oroar sig för vänsterstyrets “slöseri på fel saker”.

4 gillningar

Textvägg. Läge att länka och citera valda delar istället?

1 gillning

Skulderna har ökat, hur är det med tillgångarna då? Privatiseringshetsarna glömmer ofta bort att det finns stora samhällsekonomiska vinster i att låta fastigheter vara offentligt ägda. Kommuner har lång tidshorisont och låga kapitalkostnader för sina investeringar.

4 gillningar

Will do, nästa gång!

1 gillning

Jag gillar verkligen inte heller sådant där effektsökande trams.

TS citat från artikeln:

Jag vet inte exakt vilka månader de jämför mellan men ungefär hälften av ökningen äts upp av inflationen så real ökning av lånen kanske är runt 10 miljarder mellan 2025 och 2022.

Mellan 5-15% beroende på vilken månad som väljs för dessa år, då inflationen fortfarande var väldigt hög i början av perioden och lägre mot slutet.

Sedan som @axs skrev, skulder är inte nödvändigtvis av ondo, det beror helt på vad de används till, precis som i en privatekonomi. Jag är inte alls insatt i hur Stockholms kommun använder sina pengar så det kan jag inte säga något om.

3 gillningar

Man kan ju önska att avloppstunneln t.ex. skulle blivit billigare. Men det får man ju ändå säga är kommunal kärnverksamhet(?), och tekniska utmaningar kan man inte lasta politiken för.

Och att man lånar pengar för att köpa bostäder är ju inte så farligt. Miljarden är ju inte borta, den är investerad i fastigheter. Sen om man tror att det är bättre med kommunala eller privata hyresvärdar är en annan fråga. Hyresbostäder är kanske lite längre från kommunal kärnverksamhet. Men ekonomiskt dåligt för kommunen är det nog inte.

Jag trodde tråden handlade om detta. Budgetutrymmet är stängt för flera år framåt. Regeringen har lånat till reformer, samtidigt som man sänker skatten (!!!)

Här har vi Sveriges Liz Truss, vårt eget lilla salladshuvud.

4 gillningar

Fast det viktiga är ju networth. Lån är egentligen bara en fråga om likviditet.