Är starmarkets.eu en bluff?

Hej!

Jag har blivit uppringd av ett företag som heter Star Markets (starmarkets.eu, finns andra företag med samma namn). De låter seriösa på telefon men jag hittar typ ingen info om dem på nätet och de vill att jag ska föra över pengar via en SEPA betalning för att använda deras plattform etc.

Är det någon som kan ge mig något tips?

Tack på förhand!

En bra tumregel är väl att aldrig lita på någon som ringer upp dig, och speciellt inte om de vill att du ska skicka dem pengar

6 gillningar

Jag har ingen aning om hur det är i det aktuella fallet, men har oerhört svårt att inte dra paralleller till Telenors reklam.

Som föregående skrev är det ju sällan en bra idé när ett random-inte-hört-talas-om-företag ringer upp dig och ber dig göra en internationell överföring till deras fantastiska plattform.

2 gillningar

Jag har en princip. Jag köper aldrig någonting vid dörren eller av någon som ringer upp mig. Varför skulle jag?

2 gillningar

Du har ju svarat på frågan själv.

Ett företag i finansbranchen som inte ens finns på google förutom deras hemsida, där en av de högre träffarna på företagsnamnet är denna tråden, de listar ingen kontorsadress på sin hemsida, domän registrerad i mars, det finns inga namn eller personer någonstans, sitter och kallringer.

Företaget (eller rättare sagt ett företag med detta namn) finns då man hittar namnet i FSC i licensdatabasen, ägare anonym off-shore provider IMARA TRUST. Senaste registrering: ansökan om nedläggning.

Om du vill förlora pengar, skicka pengarna till mig istället. Alternativt, använd en etablerad CFD-marknad som IG eller CMC. Egentligen gör det ingen skillnad när jag tänker efter, antingen skickar du pengarna till Star markets och skriver av dom direkt, eller så ger du dig in på IG och tradar bort pengarna på CFDs, tar bara lite längre tid.

Sökning på google med strikt söksträng “starmarkets.eu” ger 3(!) träffar, hemsidan, denna sidan och en felträff. Söker du t.ex på “ig.com” får du 11 miljoner. Det måste vara en så ny bluff att du är den förste de ringt nästan. Eller så är det en inriktad satsning på just dig, med skapande av företag och allt :slight_smile:

6 gillningar

Hade jag varit du hade jag tipsat polisen, kanske räddar det en förvirrad stackare från att bli blåst!

Har du testat att googla på numret de ringde ifrån?

Känns som en solklar bluff! :upside_down_face:

Jag har fått tysta okända nummer i min Iphone, då jag i perioder får 10+ bluffsamtal per dygn. :see_no_evil:

4 gillningar

Tack för alla svar! :grinning: :pray:

De fortsatte ringa så blockade numret och anmälde numret som bedrägeri på 180.se.

Jag har även anmält till polisen, men de sa att de inte kan göra någon utredning då jag inte förlorat pengar och företaget befinner sig i utlandet.

2 gillningar