Är Wise eller Revolut verkligen bättre än Skandiabanken vid utlandsbetalningar?

Det ser olika ut vilka avgifter banker i olika länder tar ut. Affärsmodellerna varierar helt enkelt. Den regel som finns nu säger att man inte får ta ut mer för SEPA-betalning än för en inrikes betalning. Det innebär att om betalningar inrikes är gratis så måste SEPA-betalningar också vara det.

Ja, men då går man runt det genom att sätta egna godtyckliga växelkurser.

Sannolikt är det meningen att man ska kunna göra det. Det är ju inte meningen att bankerna ska göra saker “gratis”, bara att begränsa möjligheten till att ta ut orimligt höga avgifter.

Prisexempel på ett något dyrare sätt att göra det på

Exempel med 1000 EUR

1. SEK → EUR, revolut. Avgift: 14,4 SEK
  2. EUR → Kraken: Avgift 0
  3. Kraken EUR → BTC: Avgift 4,95 EUR
  4. BTC → LN: Avgift: 0
  5. LN att använda i butik: nära noll, runt 0,05 SEK per köp

Totala avgifter: 4,95 eur + 14,4 SEK ≈ 5 EUR + 15 SEK, ≈ 5 + 1,31 ≈ 6,3 EUR

Wise EUR → ZAR: Avgift 12,62 EUR

Så att använda bitcoin jämfört med Wise är ungefär 50% lägre avgift.

Jag använder Revolut.
Tre år sedan köptes jag bostadsrätt och hade mest EUR och GBP. Med Revolut har jag sparat tusentals kronor jämfört Handelsbanken eller SEB, även om jag köpte premium för ett år.

Nu fortsätter jag att ha Revolut premium och få jättebra ränta på Euro sparkonto (3.69%), crypto med ganska ok priser (men har inte jämfört) och lite service som NordVPN.

Allt som allt är jag väldigt nöjd med det och rekommenderar.

Wise är lite annorlunda och mer för transfers. Jag använde det när var jag i Storbritannien många år sedan (och var kallat transferwise) men efter Revolut jag har inte mer använt.

Tror du kan hoppa över ett steg med, du kan välja att skicka NOK men att pengarna kommer från banköverföring istället för saldo hos Wise.
Så skickar Wise direkt vidare till Norge efter att överföringen kommit in från Sverige

Revolut ser förvånansvärt billigt ut enligt deras hemsida!

Att skicka 1000 EUR->ZAR ser nämligen ut att bara kosta 2,50 EUR med en växlingskurs liiite dyrare än ECBlistade kursen (kan typ förbises)

Din sparränta på eurkontot får du bara via premium eller?

Fast nu hoppade du ju över steget från BTC till ZAR? Tror inte man kan föreslå en besparing på mindre än 1% där slutresultatet är att man håller BTC med 74% volatilitet. Om målet var att skicka ZAR till någon

Har du kollat Western Union? 0 avgifter, 0-4 dagar enligt Western Union hemsida

Må tänka att det inte är avgifterna alltid som har så stor betydelse. Växel kursen spelar större roll om vi pratar stora summor på ett par miljoner. Är de "små. Summor hade jag nog inte brytt mig men så fort de börjar bli ett par 100k mot miljoner så har växlings kursen stor betydelse.

2 gillningar

Ah, just. Nä, tänkte bara på att man kan skippa sista växlingssteget då det bland annat går att använda i en av Sydafrikas större butiker rakt av istället. Och tänkte att man lika gärna kan använda det då.

Men växla till ZAR har jag fett dålig koll på :rofl:. Letar litet

Det går inte att skicka btc ->revolut som hade vart min första tanke då. Eh. Kraken har inte Zar, Binance verkar ha…

LN->Binance: Avgift ≈ 0.05 SEK (försumbar)
BTC->ZAR: avgift: 0 (margin maker fee)
ZAR->bankkonto: avgift 0 (beroende på bank)

Så, ≈ 0 i avgift om jag kollat rätt *terms & conditions may apply😅

Känns ju intressant ändå, även om jag hatar binance. Trodde det skulle vara dyrt.

Till din andre punkt så ja, bitcoin är volatilt uppåt i värde och ZAR går stadigt nedåt i värde, förstår dock helt att man inte känner sig trygg med volatiliten. Men det är en annan diskussion vi inte går in på här.

Men förslaget är väl inte mindre än 1% jämfört med wise, vilket var mitt ssabba räkneexempel.

Revolut verkar ju vara absolut billigast med sina 2,50 € i total avgift och en reko växelkurs? Plus färre steg och att de rapporterar till deras centralbank? Känns lätt värt om det funkar.

@Lotta67 så svaret på din fråga är: ja :slight_smile:

Revolut är billigast.
Wise är smidigast.
Bitcoin går att använda när allt annat skiter sig :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Det verkar också skilja sig beroende på belopp man vill skicka.

Mitt exempel på revolut med 2,5€ avgift kanske är lågt om man vill skicka t.ex. 100 000:-

Deras hemsidor verkar alla visa upp det billigaste resultatet som erbjuds för mindre belopp.

Såatteh, en liten brasklapp haha.

De är inget påslag på Revolut upp till 10000kr. Men prenumererar man på “premium” för runt 700kr/år så är de obegränsat. Man får räkna på vad som blir bäst :slight_smile:

Den avgiften du ser är nog antingen för att du hamnar ovanför 10k eller p.g.a. spread