Arbitrage Trading

Hej! Känner ni till Arbitrage Trading? någon som har provat? även IA BOT Trading?

Syftar du på arbitragehandel (arbitrage trading på svenska) eller på någon specifik tjänst?

Arbitrage handel över huvud taget ingen specifik tjänst har du erfarenhet?

Inte mer än att jag arbitragehandlar mellan A och B aktier när tillfällen uppstår. Det händer även att arbitragetilffällen uppstår mellan aktier och warranter/optioner.

Arbitragehandel mellan olika marknadsplatser, exempelvis Stockholm och New York, är ingenting man riktigt kan nyttja som privatperson. Här dominerar HFT-robotar fullständigt.

Se video 27-29 i Aswath Damodaran’s serie kring investeringsfilosofier. Där ger han en bra, bred bakgrund i ämnet :slight_smile:

Rent praktiskt: Rena arbitrage är fruktansvärt svåra att utnyttja & hitta. Inom aktiemarknaden bevakar jag Sverige mer än de flesta, och jag hittar högst en handfull per år, ofta då med låg “investability”, dvs mer än 20-30 000 att investera så börjar man påverka priset ordentligt :slight_smile:

1 gillning

Om någon lyckats bygga en bot som kan handla med arbitrage så är frågan varför de försöker sälja den till privatpersoner? De hade blivit rikare om de helt enkelt investerade pengar själva, eller sålde roboten till en bank.

1 gillning

Nej, det kommer inte att ske.

Nä, precis. Robotar som handlar med arbitrage finns det mängder av (så kallade HFT-bottar). Det är extremt konkurrensutsatt så varje modell kommer bara fungera en kort tid innan den måste tweakas. Arbitrage-handel är ett företag, inte en produkt.

Jag är förvånad att du lyckas hitta något överhuvudtaget, men det är väl just att det är väldigt små summor.

Jag har sett att det finns robotar för arbitrage mellan extremt skilda tillgångar och marknader. När investmentbankerna anställer ekonomiska forskare och datavetare för att bevaka och automatisera handeln, då blir det inte mycket kvar till småspararna. :slightly_smiling_face:

Inte så konstigt, en del arbitrage är inte lämpligt för HFT, om inte de flesta till och med. Forex & terminer har du likviditeten med dig generellt, men arb inom aktier hittar du generellt i mindre likvida tillgångar såsom BTA:er eller liknande :slight_smile:

Hade jag inte haft vanligt jobb hade jag nog hittat fler, men tveksamt om det hade gått att utnyttja så många fler :thinking:

1 gillning

@Shaanie Alltså jag vet inte om det är scam, det låter som scam. Och jag tänker inte testa själv och råder ingen annan att testa heller, så om mitt inlägg uppfattades som någon typ av bedrägeri ber jag om ursäkt. Har en vän som testar detta arbitrage sättet och påstår att det fungerar, tänkte att någon annan kanske har erfarenhet om arbitrage med tether.

Inlägget här på forumet kom upp i ett automatiskt flöde på min telefon för jag googlat mycket om arbitrage på senaste tiden och då kände jag för att skapa ett konto och svara.

Dimax heter sidan och de säger att de tar ut en 10% avgift på din vinst. Hur det riktigt fungerar/risker vet jag inte riktigt. Men det låter scam, även fast jag har en vän som använder och säger att det fungerar.

Ett pyramidspel fungerar ju skitbra för de första som hakar på tåget…

Så det jag är nyfiken på är väl om andra vet någonting om sådan arbitrage handel?

Tether är ju i sig en scam. Tether är ett slags bank inom krypto som saknar insättningsgaranti. Man sätter in riktiga pengar, får tillbaka deras påhittade valuta, och sen lovar de på heder och samvete att du kommer få tillbaka dina riktiga pengar (med massa undantag i det finstilta).