Diskuterade med ett par vänner igår - om man gör en ny mätning av boyta och biyta i sitt boende, måste man anmäla det till fastighetsregistret / Skatteverket?
Är det något man gör själv eller som typ mätutföraren typ Anticimex gör?
Diskuterade med ett par vänner igår - om man gör en ny mätning av boyta och biyta i sitt boende, måste man anmäla det till fastighetsregistret / Skatteverket?
Är det något man gör själv eller som typ mätutföraren typ Anticimex gör?
Anmäla själv vid nästa fastighetsdeklaration skulle jag tro för skatteverket.
Däremot lär man även behöva meddela försäkringsbolaget och ta kostnaden på hemförsäkringen .
Skulle säga nej man behöver inte anmäla det någonstans och det gör inte heller mätbolaget.
Så här säger Skatteverket: “Du som äger en fastighet får en fastighetsdeklaration vart tredje eller sjätte år. Däremellan kan du få en särskild fastighetstaxering om det skett några större förändringar på din fastighet eller om den är nybildad.”
Om det t.ex. sker en större om- eller tillbyggnad med bygglov så får Skatteverket reda på det och ber dig deklarera.
Så man kan vänta tills man får en anmodan om att deklarera fastigheten och då gör man det ju på heder och samvete.
Man kanske bör meddela sitt försäkringsbolag för hemförsäkrongen?
Försäkringsbolaget lär vilja veta om det skiljer mycket i yta. När det gäller skatteverket är det säkert annorlunda…
När jag flyttade in i mitt hus för 18 år sedan var det taxerat som 1½ plan med oinredd andravåning. Det var inget jag/vi reflekterade över. Nästa gång pappren för taxering kom skrev vi nog mest under och skickade in. Gången efter låg jag i skilsmässa och brydde mig minimalt.
Förra vändan (3-4 år sedan?) gjorde jag äntligen slag i saken och fixade till det där, som varit fel sedan förrförra ägarna inredde andra våningen på mitten av 70-talet.