Hej.
Vi har precis fått brev från Skatteverket om nytt föreslaget taxeringsvärde för vårt hus. Vi har några månader på oss att inkomma med korrigeringsförslag.
Är det någon som har gjort detta tidigare och har tips?
Hej.
Vi har precis fått brev från Skatteverket om nytt föreslaget taxeringsvärde för vårt hus. Vi har några månader på oss att inkomma med korrigeringsförslag.
Är det någon som har gjort detta tidigare och har tips?
Vad tänker du på mer specifikt? Jag har justerat uppgifter tidigare, men vad är det du gjort som påverkar förslaget du fått?
Förslaget jag fått har felaktigt ifyllda uppgifter om bi-yta, standard på t.ex. kök, uppvärmningssätt etc.
Därtill undrar jag om det finns en poäng med att föreslå ett högre eller lägre taxeringsvärde. Just nu har vi ett tak på avgift för fastighet men det kan ju tas bort av vilken regering som helst varför det instinktivt känns som att jag vill ha så lågt taxeringsvärde som möjligt.
I min erfarenhet är det bara att ändra till verklighetens siffror och skicka in detta istället.
På samma sätt som det kan komma nya skatteregler kan det teoretiskt sett komma straffavgifter för de som uppenbart vilselett skatteverket. Att undervärdera det man har för att slippa någon procent högre fastighetsskatt tror jag är kontraproduktivt. Jag har personligen svårt att se hur den “gamla” fastighetsskatten skulle kunna återkomma i dagens ekonomiska läge.
Vad tror du försäkringsbolag säger om du undervärderat skick och standard ?
Oavsett om dina ändringar är till din fördel eller nackdel har jag för mig att man är skyldig att lämna korrekta uppgifter och att man också intygar det då man godkänner det nya taxeringsvärdet.
Ärlighet varar längst, i alla fall för det mesta. Kapa ett par standardpoäng bara för att i en framtid eventuellt (!) tjäna några få 100-lappar känns i min värld väldigt udda.
Däremot har jag faktiskt varit med om motsatsen. Inför en kommande försäljning 'snyggade" kunden till taxeringsvärdet upppåt. Allt för att försöka få upp köpeskillingen.