Felaktig boarea hus- Större än aviserat

Hej,

Köpte för 2år sedan vårt första hus som var deklarerat som 87kvm, både hos mäklaren och hos lantmäteriet.

Jag har haft lite aningar om en utbyggnad av badrum + hall aldrig upptagats. Så jag bestämde mig för att mäta upp huset enl. alla konstens regler i enlighet med SS 21054:2020.

Väl gjort så visade det sig att bostaden istället är 105kvm.
Mina tankar går mot att be en mäklare värdera om huset enl. de nya uppgifterna samt efter alla de renoveringar vi gjort för att få ned belåningsgraden och därmed kanske få lite bättre ränta i slutändan.

Hur hade ni gjort?
Nicklas

Hade nog gjort detsamma och sen också kollat med Skatteverket, så fastighetsskattens uppgifter uppdateras.

Men först hade jag nog kikat på om tillbyggnaden haft bygglov, om det saknats, så tror jag preskribtionstiden är 10 år. :face_with_peeking_eye:

4 gillningar

Tillbyggnaden är gjord någon gång kring år 2000. Så den tiden är förbi.

I samma veva när vi gjort areamätningen så kom ju fastighetsdeklarationen, så i den fyllde vi nu i 105kvm.

3 gillningar

Skönt! :blush:

Kul med lite större, utan att behöva bygga till själv. :wink:

Om preskriptionstiden är 10 år så kan man göra en tillbyggnad utan bygglov å vänta 10 år så är den laglig??

Står såhär på en advokatsida.

"Finns det preskriptionstid på svartbygge?

Ja, det finns en preskriptionstid på svartbygge. Liksom med annat olovligt byggande är preskriptionstiden 10 år. Detta innebär att efter 10 år från det att ett svartbygge uppförts, kan kommunen inte längre vidta rättsliga åtgärder såsom att kräva rivning eller utdöma böter för det."

Källa: https://www.vasaadvokat.se/ultimata-guiden-om-preskriptionstid-bygglov/
Står lite mer matnyttigt där.

Men risken är att grannar anmäler en, en fråga som även tagits upp på forumet. Då kan man åka på böter och rivningskrav, om det inte gått 10 år.

Jag tjejgissar dock att de flesta vill slippa konflikter med sina grannar, så det ska nog till något extremt när det väl anmäls. Men halva koloniområdet där jag har min kolonilott har svartbyggen på sina lotter. Men det anmäls sällan, för vissa bygglovsregler är rätt korkade.

2 gillningar

Nej ombyggnaden blir inte laglig du går bara fri från straff. Du kan nekas andra bygglov etc. Får du en omfattande försäkringsskada blir det en ordentlig soppa.

3 gillningar

De va som tusan… Mycke man inte vet om då… Trott att de inte finns någon preskriptionstid då…

1 gillning

Du kan ju alltid kontakta en mäklare för att få en muntlig värdering innan du bestämmer dig för att gå vidare med den skriftliga som kostar pengar.

Tänk på att area-siffran bara är en del i mängden av alla uppgifter. Jag antar att alla intressenter även hade tillgång till foton, planritningar och fysisk visning på plats i huset. Och fastighetens area är oförändrad. Räkna alltså inte med att värdet har ökat med 105/87 = 20%.

Lägg även till att villapriserna kan ha sjunkit sen ni köpte. I min kommun har de minskat med 4% de senaste två åren.

Summa sumarum, ha realistiska förväntningar.

1 gillning

Men påverkar det värderingen? Du köpte huset för x mkr. Det blir värderingen som banken använder oavsett om huset är 50 eller 100 kvm.

Fullt medveten om det. Tyckte främst att 20% ökning var av betydelse. Det kan tex kanske lockat fler på visningen om det stått 105kvm istället för 87kvm. Men vad vet jag. Och som du säger, huset är ju faktiskt inte “större” bara för att en siffra varit fel.

Det är det som är lite av frågan. Kan tänka mig att en lägenhet på 50kvm i Stockholm inte säljs för lika mycket som en på säg 70kvm. Därav vissa skillnad i värdering. Sedan är antalet kvm inte allt, det köper jag.

2 gillningar

Grattis till den större arean! Eftersom just areauppgifter är lite si och så med så skulle jag personligen ha bekostat en uppmätning gjord av professionellt mätföretag för att få ett oberoende areaintyg.