Kvadratmeteryta bostadsannons

Hej!
Jag tittade på ett hus som i mäklarannonsen stod uppmätt till en boyta på 120 kvm. Lite längre ner i objektbeskrivningen står det sedan om ett litet hus på tomten (20 kvm) som är inrett med rinnande vatten och avlopp. Detta omnämns som ” Det finns också ett gästhus på 20 kvm”.
Jag antog då att totala boytan var 120 kvm fördelat på huvudhuset och att det sedan tillkom en extra yta på 20 kvm i form av det lilla huset. Men efter att ha tittat i mätbeviset inser jag nu att huset är 100 kvm och att man sedan räknat in det lilla extrahuset i boytan.
Min fråga till er kunniga är nu om inte annonsen är vilseledande? Jag tror att många som jag läser husets area som större än vad det egentligen är.
Tacksam för svar kring detta.

100+20 hade varit en mer gängse beskrivning, säger denne hemnetknarkare

Jag hade nog tänkt “aha, vad irriterande. Aja!” Och sen gått vidare med mitt liv.

Du köper väl inte ett hus som är för litet för dig oavsett vad som står i annonsen ändå? Och boyta faller nog under undersökningsplikt. EDIT: senaste meningen är kanske inte alltid sann. Ta med dig lasermätare på några visningar så ska du se att kvadratmeter ofta är fel angivet.

Det hade varit intressant att se annonsen

Rätt säker på att man har rätt till prisavdrag om boytan skiljer sig markant från vad man köpt.

Här har det ju framkommit hur stort huset är innan köp har genomförts. Vi vet inte om det framgår i annonsen eller om mäklare sagt det på visning eller hur det gått till.

Nej såklart, håller med dig dock om det andra du skrev. Bara att gå vidare med sitt liv när man ser en sån annons.

1 gillning

Här handlar det väl mer om vilseledning i stil med “havsutsikt” (där det skymtas om höstarna när löven fallit) och “söderläge” (utan att nämna grannen soptippen), anser jag. Man ska nämna allt efter bästa förmåga som mäklare. Det finns ju t ex kvadratmeterinställningar på hemnet av en anledning. Vissa vill inte se hus under 110 kvadrat i sin sökning.

Sedan finns undersökningsplikt etc, men det kommer ju i nästa skede.

Ditt antagande är helt korrekt. Mäklaren fuskar.

Helt klart vilseledande. Men i köpet ingår faktiskt 120 kvm så jag tror inte att man kan förvänta sig någon kompensation eller prisreducering. Men det är fult gjort. 100+20 kvm hade varit ärligare.

1 gillning