Hej,
Jag funderar att typa om ca 40m2 biyta till boyta för att kunna uppvärdera huset och på så sätt kunna sänka belånigsgraden och därmed utöka låneutrymmet.
Biytan är 90% ovan mark och 2,30m i takhöjd, vanliga fönster samt isolerad.
Borde gå att typa om.
Jag är lite orolig att den gamla skatten återinförs men samtidigt tänker jag om jag kan omvärdera huset och får ner belånigsgrad samt möjlighet att låna lite för renovering borde det jämna ut sig. Med tanke på att lägre belånigsgrad brukar innebära lägre ränta hos banken.
Hur hade ni gjort? Finns det några ekonomiska nackdelar med att typa om?
Håller mitt resonemang?
Hej,
Mäklaren som sålde huset till mig var över och gjorde en omvärdering för ca 6månader sedan men hon utgick från det som står registrerat som boarea x kvadratmeterpriset. Detta trots att dessa 40m2 biarea var redovisade som boarea i prospektet.
Tror du att en annan mäklare hade gjort en annan bedömning?
Jag är ute efter att låna lite mer för renovering utan höja belånigsgraden ytterligare.
Kan ha fel, men tror värderingen mäklare gör är en annan än den värdering banken gör. Banken skickar ej ut mäklare utan gör någon typ av schablonvärdering baserat på liknande boenden (likt booli). Kan möjligen vara olika från fall till fall eller att banker har olika rutiner.
Värdering av mäklare kan ligga till grund för bankens värdering. Gäller ju till exempel om du renoverat kök eller liknande så kanske det inte fångas av statistik, däremot av mäklare på plats.
Kan säker vara så, banken gör väl trots allt en helhetsbedömning.
Vid värdering hos booli skriver man in sådant som skick på kök osv. Vet ej om man gör liknande hos bank. Har aldrig omvärderat själv, men man hör om det titt som tätt.
Min tanke är att genom omvandla 40m2 till boyta att åstadkomma en värdeökning på papper enligt följande 40m2 x 40k/m2 = 1.6M. På så sätt skapa låneutrymme för renovering av kök och badrum.
Ta in en oberoende konsult/företag som gör en officiell uppmätning av bostaden. Då kan du använda den för att ge till Mäklaren.
Är nog bra om det är en oberoende som upprättar ett officiellt protokoll istället för att du gör det själv.
Är ganska vanligt i storstäderna att man kontrollmäter eller gör en officiell uppmätning eftersom kvm-priserna är så höga att några extra kvm på papperet är väldigt värdefullt. Så det finns många besiktningsföretag och liknande som erbjuder den tjänsten skulle jag tro.
Ligger det under mark, även om det bara är litegrann, är det väl inget att snacka om, då är det biyta. Risken är ju att din ev framtida köpare blir ganska sur om hen får upp ögonen för att hen har köpt 40 m2 som boyta som eg borde klassas som biyta.
Ja den stora frågan är väl varför det är biyta idag? Men som sagt, ta dit en firma som sysslar med uppmätning. Kanske ställa en fråga först om de tror att det kan gå att “typa” om map förutsättningarna.
Det finns definitioner av vad som är boyta resp. biyta. Det kan naturligtvis gå att bygga om på olika sätt men sannolikheten är att det dels blir dyrt dels leder till andra negativa effekter. Du kan exempelvis få ett dike utanför fasaden som drar till sig fukt vilket vore mycket olämpligt.
Jag tror inte på utgångspunkten att en högre andel boyta i sig skulle leda till en högre värdering. I den typ av automatvärderingar som är vanliga idag är det naturligtvis sannolikt att det skulle ge utslag. Att det däremot vid en försäljning skulle ha påverkan känns osannolikt och mer spekulativt. Sedan beror det förstås på hur stor biytan är i relation till totalytan och om någon sorts extra potential skulle tas fram genom att bygga om för att öka boytan. Det kan alltid finnas enskilda objekt där förutsättningarna skiljer sig från vad som gäller generellt.
Marknadsvärdet förändras inte genom att “typa om på pappret” och vet inte om du överhuvudtaget kan ändra din biyta till boyta. Googla t ex på “Boyta Boverket” där finns info om vad som räknas till bo- resp. biyta.
Om en mäklare som känner huset har bedömt marknadsvärdet så är det förmodligen korrekt. Att då göra en omtaxering för att få upp värdet ger ingenting.