Argument EMOT 100% Avanza Global (Clickbait) OBS! nörderi

Tale, en marknadsportfölj är en teoretisk portfölj som består av alla marknadens kapitalviktade innehav. Det närmaste vi (förmodligen) kan komma till en INVESTERBAR marknadsportfölj är s.k. Total Market index (index med ALLA innehav, alla regioner, storlekar etc.), t.ex. MSCI ACWI IMI. I vardagligt tal en ”bred global indexfond”.

Förstå mig rätt, det är inte fel att avvika från marknadsportföljen. Det kan finnas rationella argument för t.ex. home bias. Jag har dock svårt att se utifrån de portföljtekniker jag känner till hur 100% Sverige är en bra idé.

Väldigt intressanta diskussioner i denna tråd. Jag skulle föreslå följande fördelning, där man kompletterar avanza global med ETF:er så man också får med emerging markets (både större bolag samt small cap) samt small cap för utvecklade ekonomier.

Sen tänker jag en viss home bias kan va värt för att få ner valutarisken, samt sänka årliga totalavgiften.

20% totalt Sverige:

3% XACT svenska småbolag avgift 0.3%

17% Nordnet Sverige avgift 0%

80% global investerade:

72% totalt utvecklade ekonomier:

61.2% avanza global avgift 0.1%

10.8% BlackRock iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) avgift 0.35%

8% emerging markets

6.8% Amundi MSCI Emerging Markets UCITS ETF - EUR © avgift 0.2%

1.2% SPDR® MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETF (EUR) avg avgift 0.55%

Totalt årlig avgift

0.1282%…

Det tillkommer courtage, spread samt växlingsavgift för ETF:rena men på långa horisonter är den årliga avgiften avgörande.

Det där ser ut som en spännande portfölj måste jag säga! Men en fråga, var får du vikterna ifrån? Tex för emerging markets?

Om jag inte visste att man kan inte slå indexfonder på lång sikt skulle jag kanske ha valt Spiltan Aktiefond Stabil eller XACT Norden som ett komplement till den svenska superfonden.

För globala delen försöker jag replikera MSCI ACWI IMI genom att investera 90% inom utvecklade ekonomier, och 10% inom emerging markets.

Sedan investeras i sin tur 85% på mid cap och large cap, samt 15% på small cap.

För utvecklade ekonomier blir det 900.85=76.5% på avanza global (dvs msci world) och 900.15=13.5% på msci world small cap.

För EM blir det 100.85%=8.5% på msci emerging markets, samt 100.15=1.5% på msci emerging markets small cap.

Sedan tänkte jag 20% investerat i Sverige, och 80% enl ovanstående (MSCI ACWI IMI).

SPP Aktiefond Global försöker följa MSCI ACWI som inkluderar tillväxtmarknader. Hade gärna haft den om den inte kostade 0,34%. Den ger inte mer än AG för 0,10%, tvärtom.

men det är nog den bredaste globalindexfonden vi har i Sverige.

Det som är förvånande är att utveckling på de tre MSCI index (World, ACWI och ACWI IMI) är i princip helt identiska även om utvecklingen på tillväxtmarknader och småbolag kan skilja sig väldigt mycket från år till år.

ACWI och ACWI IMI:
https://www.msci.com/documents/10199/3eb366a9-a181-4cc3-bee6-5c75772e57fe