Jag undrar om någon har bra råd till mig. Jag försöker förstår vad är bäst för mig att göra . Jag ärvde en lägenhet i Slovakien efter min faster. Hur funkar det om jag säljer lägenhet och gör vinst på den? Kommer jag att betala skatt på den i Sverige eller i Slovakien eller i båda länder ? Om ja hur mycket? Vad är smartast att göra ? Sälja lägenhet och investera pengar i Lysa, betala av bostadslån eller behålla lägenheten och hoppas att den område öka i värde eftersom den staden utvecklas mycket? hur skulle ni tänka?
Jag hade nog sökt efter mäklare som kan området, det är inte ovanligt att det finns svenska mäklare eller mäklare som kan förutsättningarna för dig som svensk medborgare på plats om det är områden för turister. Detta i syfte att förstå förutsättningar bättre, både kring framtida utveckling men också regler.
"
Realisationsvinst, som förvärvas av fysisk eller juridisk person med hemvist i Sverige, beskattas här, om inte annat följer av sista meningen av art. 13 punkt 2. Enligt art. 13 punkt 1 får tjeckoslovakisk skatt tas ut på realisationsvinsten, om den avyttrade egendomen utgörs av fastighet belägen i Tjeckoslovakien eller aktier i bolag vars tillgångar huvudsakligen utgörs av där belägen fastighet.
"