Tioårsregeln vs skatteavtal för mig som äger bolag i Sverige men bor i Bosnien

Jag har en fråga kring hur tioårsregeln för kapitalvinstbeskattning förhåller sig till gällande skatteavtal.

Jag vet att Sverige har sagt upp avtalen med bl.a. Grekland och Portugal eftersom dessa länder inte kunde tillämpa tioårsregeln. Själv planerar jag att flytta till Bosnien i år, som fortfarande har ett skatteavtal med Sverige via det gamla Jugoslavien. Det avtalet gäller fortfarande och där framgår det tydligt att beskattning ska ske enbart i det land där man är bosatt, enligt de kriterier som anges i avtalet.

Jag är formellt obegränsat skattskyldig i Sverige p.g.a. min kvarvarande koppling (jag äger ett svenskt aktiebolag), men jag har ingen bostad i Sverige och enligt avtalet anses jag därför vara bosatt i Bosnien.

Min fråga gäller främst en framtida försäljning av mitt företag:

• Om jag säljer aktierna i bolaget i framtiden, vad gäller då – vinner skatteavtalet (och beskattning endast i Bosnien) eller vinner tioårsregeln (och Sverige försöker ta ut kapitalvinstskatt)?

• Om Skatteverket ändå försöker ta ut skatt i Sverige, är detta något som kan prövas i Skatterätten?

När jag pratade med handledare från Skatteverket fick jag intrycket av att de ändå kommer försöka tillämpa tioårsregeln. Men skatteavtalet är tydligt att man skattar “endast i den avtalsslutande stat där överlåtaren har hemvist”, är det värt att ansöka om förhandsbesked från Skatterätten?

1 gillning

Hej @guled,

Välkommen till forumet. Jag tror det blir jättesvårt tyvärr att få hjälp av oss i forumet då det är så specifik fråga.

Jag skulle rekommendera ta kontakt med per Palmström @EvidaPer på:

Jag vet att han är f.d. skatterättare och jätteduktig på skatt över landsgränser och har hjälpt andra i communityn att spara jättemycket pengar på att göra rätt.

EDIT: Kanske @JFB vet något som också är en globetrotter. :slight_smile:

1 gillning

Tyvärr 10 års regeln har jag ingen koll på.

@guled det låter definitivt något som du behöver hjälp av en expert för att förstå, kanske t.o.m. en vardera i Sverige och Bosnien. Är det rimligt mycket pengar det handlar om så är det värt det. Det är så många ins & outs i internationell skattelagstiftning att bara proffs kan reda ut det

Lycka till :+1:

1 gillning

Tack för hjälpen och för referensen :grinning_face:

1 gillning