Jag ska flytta inom 1-2 år till Österrike. Jag äger en bostadsrätt som jag tänker hyra ut. Jag har nu sparat i både Lysa och Avanza i form av ISK + jag har lite KF konto hos min bank också.
Jag undrar över följande, men tanke på att flyttar man utomlands inom Europa ska man skrivas ut ur Skatteverket:
1- Hur ska man göra med bankkontot och hyra från lägenheten. Kan man behålla bankkontot?
2- Ska man fortfarande deklarera som vanligt? Hur görs det isåfall med tanke på att man inte bor längre här?
3- Hur gör man med de investeringarna i Avanza och Lysa?
4- Jag är tacksam för Rika tillsammans tips och rekommendationer för portföljo. Hur börjar man investera där med tanke på att de produkterna finns ej i börsen där. Ska man söka ETF:er som motsvarar dem? Alla tips är tacksamma!
1 - Förutsatt att du håller din folkbokföring uppdaterad med korrekt utländsk adress + svarar på frågor från banken någon gång om året ang penningtvätt etc så är det inga problem att behålla ett bankkonto fastän du flyttat utomlands. Kan definitivt rekommendera dig att du behåller kontot + svenskt bank-ID aktuellt hela tiden, för det är väldigt bra att ha även som utlandssvensk och underlättar definitivt en framtida återflytt till Sverige.
2 - Om du kommer bo och arbeta heltid i Österrike så kommer din sk skattehemvist sannolikt vara Österrike, så du kommer skatta för jobbinkomsterna där. Dock kommer du fortfarande behöva deklarera i Sverige för din inkomst från uthyrning i Sverige, eftersom inkomsten har uppstått i här (vet inte om österrikarna kommer bry sig i den inkomsten). Du kommer få ett sk GD-nummer från Sverige för att kunna deklarera (även om du har svenskt personnummer redan, superkorkat, fattar inte varför de envisas med att utfärda sånt till de som redan har svenskt personnummer). Det får alla utlands bosatta som måste deklarera något i Sverige. Beroende på vad det är för typ av uthyrning du gör kommer du ev behöva redovisa det som inkomst av passiv näringsverksamhet, det är typ som enskild firma, då måste du ha bokföring och grejer.
Just vad gäller Österrike har jag förstått att de har en exitskatt (fiktiv försäljning av alla värdepapper vid utflytt) som gör så att det kan bli riktigt dyrt att bo där. Därför kan det nog vara klokt att ha sitt kapital placerat i bostadsrätter och liknande snarare än i värdepapper medan man bor där.