Flytta hem 3,6 Mkr från utlandet till ISK — skatt och tid utanför marknaden

Hej RT!

Jag bor sedan några år tillbaka i Österrike men är på väg att flytta hem till Sverige (troligen i början av 2027). När jag flyttade hit tömde jag mitt ISK på Lysa (~300 tkr då) och återinvesterade kapitalet här i Österrike i indexfonder (ETF:er) på ett vanligt investeringskonto liknande ett svenskt AF (finns inget ISK här).

Sedan dess har investeringarna vuxit en hel del och jag sitter nu med ~330k EUR (~3,6 Mkr) på kontot varav ~110k EUR (~1,2 Mkr) är orealiserad vinst.

Jag undrar nu vad jag har för alternativ när det kommer till att flytta kapitalet till Sverige.

Det uppenbart enklaste hade varit att slippa sälja över huvud taget; alltså göra en flytt av innehaven till ett svenskt AF, behålla de orealiserade vinsterna orörda, och sedan sälja av och flytta till ISK i egen takt, alt. behålla och endast sätta in nytt sparande på ett ISK (med min sparhorisont tror jag dock det är värt att flytta allt till ISK).

MEN jag är tveksam till att detta är möjligt utan att Österrike kräver mig på vinstskatten? Så klart värt att bekräfta.

Ett annat alternativ är att sälja av allt i Österrike medan jag fortfarande är bosatt här, flytta pengarna till Sverige (Wise? bank?), och sen öppna ett ISK och återinvestera så snabbt som möjligt efter jag har landat i Sverige.

Det jag är osäker på med detta:

Skatten. Baserat på min research verkar det som att jag måste sälja medan jag fortfarande är bosatt i Österrike (som har en vinstskatt på 27,5%) för att inte istället träffas av svensk vinstskatt på 30% — en extra “förlust” på ~30 tkr (360 tkr skatt istället för 330 tkr). Jag är osäker på om det stämmer, och framför allt rädd för att göra det fel och åka på både 27,5% i Österrike och 30% i Sverige på något vis.

Tiden utanför marknaden. Då jag inte längre har en svensk bank eller BankID (bara Freja eID+) kan jag, vad jag vet, inte öppna ett ISK förrän jag är bosatt i Sverige igen. Även om jag timear allt bra gissar jag att det kan ta en eller fler veckor mellan försäljning och återinvestering, vilket medför en väldigt stor risk.

Överföringen. Wise tar vad jag kan se ~12 tkr för att växla och flytta 300k EUR (efter skatt) till SEK. Vet inte vad banken skulle ta för det? Och hur undviker man att en så stor flytt fastnar i penningtvättskontroll?

Som ni ser en rätt knepig situation! Jag ska försöka få tag på en skatterådgivare att diskutera det här med, men tänkte höra om någon här på forumet har varit med om något liknande och har några tips. :slight_smile:

Hej och välkommen!
Ha dokumentation på allt. Uttag från Sverige, insättningar i Österrike, investeringar, lönebesked etc. Bankerna kommer begära att få se detta.

Tack! Ok, det borde inte vara några problem att fixa. Jag antar att det borde vara säkrare att inte använda Wise utan flytta direkt mellan mina egna bankkonton, men jag är orolig för att det skulle bli ännu dyrare.

Går det kanske att undvika bankernas dyra växlingsavgifter genom att flytta EUR till ett valutakonto på Avanza? Har inte så bra koll på hur dessa fungerar och om det ens är lönt eller om jag bara skjuter på problemet :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Du kan inte få Valutakonto hos Avanza utan att vara Private Banking kund, kräver att du redan har 3 miljoner hos dem.
Om du dokumenterar allt och kan visa att alla konton tillhör dig och inte andra så borde det gå. Men ju fler transaktioner du har desto mer kommer bankerna granska. Går du via internationella småbanker så blir svenska banker mer misstänksamma då de inte kan få insyn i om det verkligen är du som har kontot där.
Du kan försöka prata med din svenska bank, men tror inte du kommer få tydligt besked innan du genomför flytten. De som arbetar inom support kan inte ge klart besked och de som jobbar med KYC och liknande vill inte förklara hur de granskar då det ger brottslingar info om procedurerna.

Så se till att ha allt dokumenterat. Hellre i överdrift än för lite då du inte vet vad banken kommer begära. Försöker inte skrämma dig men det är viktigt att du har koll på det mesta :slight_smile:

1 gillning

Får helt enkelt ta kontakt med bankerna när/om det blir aktuellt och diskutera situationen med dem och hoppas på att dem är villiga att hjälpa till :folded_hands:

Låter bra, men du kanske får lite fler svar här under dagen. Finns en del som gjort liknande saker innan och kanske kan ge mer insikt. Speciellt kring hur du ska spara på avgifter

1 gillning

Hur ser det ut att flytta ETFerna till ett svenskt AF och sedan belåna detsamma? Komplext så skulle inte ranka det högre än övriga alternativ, men kanske passar er livssituation.

Är det ETFer noterade på Frankfurt borde de vara relativt enkelt att flytta.

Absolut, som jag skrev så hade det varit optimalt, men är tveksam på att det är möjligt utan att Österrike kräver mig på vinstskatten när ETF:erna lämnar landet.

Iofs hade det varit helt ok att “endast” behöva betala ~30k EUR i vinstskatt för att slippa sälja och köpa igen, men det är dock extremt viktigt då att min kostbasis för ETF:erna justeras när dem landar i Sverige så att jag inte sen behöver betala den vinstskatten igen i Sverige när jag säljer.

Som sagt osäker på hur/om detta alls fungerar så.

Jag äger VGWL, WEBN, och LYP6 — alla är noterade på börsen i Frankfurt.

Hänger inte riktigt med hur du tänker här :slightly_smiling_face:

Österrike har väl en exitskatt på värdepapper, så skatt till Österrike på vinst upparbetad där tror jag blir svårt att slippa hur du än gör.

När jag flyttade några miljoner SEK Avanza → SEB → IBKR och sedan växlade till EUR kostade det mig ungefär 0, så 12 kSEK låter onödigt dyrt för en liknande manöver.

Intressant. Är dem 0kr utan gömda “avgifter” i form av sämre växelkurs jämfört med ex. Wise?

Ja jag tror det, men som jag nämnde ovan hade det nog inte varit så farligt, utan t.o.m. fördelaktigt då Österrike har lägre vinstskatt än Sverige om jag vill flytta till ISK ändå.

Problemet med att ligga i cash i en eller flera veckor om jag måste sälja kvarstår dock. Och om jag inte behöver sälja utan bara kan flytta ETF:erna måste jag se till att min kostbasis justeras så att jag inte behöver skatta på samma vinst 2 gånger.

En annan idé jag haft om jag ändå inte kan undvika att realisera vinsterna i samband med flytten är att “nolla” den orealiserade vinsten medan jag fortfarande bor i Österrike; alltså sälja av och direkt köpa in mig igen. Då garanterar jag en lägre vinstskatt på 27,5%.

På så sätt kan jag öppna konton i Sverige i lugn och ro och endast genomföra flytten av cash när allt är på plats. Det medför en betydligt lägre risk då det inte borde ta mer än ett par dagar(?) istället för veckor mellan sälj och återinvestering, och jag behöver heller inte flytta allt på en gång.

Här måste jag dock ändå se till att jag inte blir dubbelbeskattad om jag har lyckats samla på mig ytterligare vinst innan jag hinner flytta över allt, men annars så spelar det inte så stor roll om den är 27,5% eller 30% då vinsten (eller kanske förlusten då) borde vara betydligt mindre.

Edit: Söker man på “pre-immigration tax planning” verkar detta faktiskt vara en rätt vanlig strategi.

Enligt Commissions Spot Currencies | Interactive Brokers Ireland tar de en femtedels baspunkt i avgift och som minst $2 per trade. Växlar man till exempel €100k kostar det då €2 i avgift och kanske €1 försvinner i spread, så det blir småpengar sammanlagt.

Det var billigt! Dock är jag tveksam på att Handelsbanken (dit jag måste skicka pengarna först) är lika generösa. Det kanske är värt att öppna ett konto på IBKR endast för att slippa 12 tkr (Wise) eller troligen mer (Handelsbanken) i avgifter… :thinking:

En annan idé:

1. Innan flytten återställer jag min kostbasis (anskaffningsvärde kanske det heter?) hos min nuvarande mäklare flatex (för dem hanterar allt med skatt och deklarationer åt mig), öppnar ett konto hos IBKR, och flyttar ETF:erna dit.

2. Jag genomför flytten och ber IBKR att uppdatera min skattehemvist till Sverige. Öppnar även ett ISK hos Avanza. Vid flytten utlöses en exitskatt, ev. utan att min kostbasis justeras baserat på det, men det gäller bara den lilla vinst/förlust efter återställningen. Blir troligen lite manuellt pappersarbete här.

3. Jag säljer ETF:erna, konverterar till SEK, skickar pengarna till Avanza och investerar igen i mitt ISK — kan även göras med 1 miljon i stöten för att sprida (den redan relativt låga) risken.

Då slipper jag den dyra överföringsavgiften tack vare IBKRs förmånliga växlingskurs/avgift, jag betalar den billigaste möjliga vinstskatten på 27,5%, och jag sitter inte utanför marknaden mer än tiden det tar att flytta pengarna mellan IBKR och Avanza.

Alt. kanske jag kan fylla ett ISK direkt hos IBKR och sen flytta det till Avanza, men osäker på om Avanza tar emot en flytt från IBKR som inte är svenskt?

Såklart en del saker att verifiera med flatex, IBKR och Avanza först, men är jag helt ute och cyklar eller skulle det här funka? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Frågan där är väl varför du över huvud ska blanda in Avanza istf att bara behålla fonderna på IBKR, som ju också accepterar svenska kunder.

Absolut, det är en bra fråga. Tanken med att flytta till Avanza är att jag då kan ta del av deras PB bolån i framtiden när det blir dags att köpa bostad. Jag gillar även möjligheten till att handla svenska fonder istället för börsnoterade ETF:er, men jag vet att det finns fördelar med ETF:er också.

1 gillning

Jag skulle betala vinstskatt och sätt a sen allt på ett ISK. Då slipper jag ytterliggare vinst skatt men jag är inte superkunnig

Man skulle kunna använda revolut? För att överföra kapitalet till låg kostnad?

Ja det är tanken, problemet är bara att hitta den säkraste och billigaste vägen dit, vilket jag nu klurar på :slightly_smiling_face:

Edit: Angående Revolut — jag har inte koll på deras kostnader, men jag vet att Wise tar ca 12 tkr för överföringen. Antar att det är något liknande?

Kolla med dem? Teoretisk har de inga avgifter men kanske det är olika i Sverige?

Allt som innefattar valutaväxling innebär möjlighet till dolda avgifter via växelkursen. Revolut har begränsningar i hur mycket man kan växla mellan valutor. För att höja beloppsgränserna finns konton som kostar i månadsavgift.

Ska kolla med Revolut om det blir aktuellt att göra en enda stor överföring, men helst vill jag undvika det helt och hållet då det innebär att jag måste sälja av allt innan jag flyttar, flytta pengarna, ligga i cash i en eller fler veckor medan jag öppnar nya konton, och sen återinvestera.