Hej RT!
Jag bor sedan några år tillbaka i Österrike men är på väg att flytta hem till Sverige (troligen i början av 2027). När jag flyttade hit tömde jag mitt ISK på Lysa (~300 tkr då) och återinvesterade kapitalet här i Österrike i indexfonder (ETF:er) på ett vanligt investeringskonto liknande ett svenskt AF (finns inget ISK här).
Sedan dess har investeringarna vuxit en hel del och jag sitter nu med ~330k EUR (~3,6 Mkr) på kontot varav ~110k EUR (~1,2 Mkr) är orealiserad vinst.
Jag undrar nu vad jag har för alternativ när det kommer till att flytta kapitalet till Sverige.
Det uppenbart enklaste hade varit att slippa sälja över huvud taget; alltså göra en flytt av innehaven till ett svenskt AF, behålla de orealiserade vinsterna orörda, och sedan sälja av och flytta till ISK i egen takt, alt. behålla och endast sätta in nytt sparande på ett ISK (med min sparhorisont tror jag dock det är värt att flytta allt till ISK).
MEN jag är tveksam till att detta är möjligt utan att Österrike kräver mig på vinstskatten? Så klart värt att bekräfta.
Ett annat alternativ är att sälja av allt i Österrike medan jag fortfarande är bosatt här, flytta pengarna till Sverige (Wise? bank?), och sen öppna ett ISK och återinvestera så snabbt som möjligt efter jag har landat i Sverige.
Det jag är osäker på med detta:
Skatten. Baserat på min research verkar det som att jag måste sälja medan jag fortfarande är bosatt i Österrike (som har en vinstskatt på 27,5%) för att inte istället träffas av svensk vinstskatt på 30% — en extra “förlust” på ~30 tkr (360 tkr skatt istället för 330 tkr). Jag är osäker på om det stämmer, och framför allt rädd för att göra det fel och åka på både 27,5% i Österrike och 30% i Sverige på något vis.
Tiden utanför marknaden. Då jag inte längre har en svensk bank eller BankID (bara Freja eID+) kan jag, vad jag vet, inte öppna ett ISK förrän jag är bosatt i Sverige igen. Även om jag timear allt bra gissar jag att det kan ta en eller fler veckor mellan försäljning och återinvestering, vilket medför en väldigt stor risk.
Överföringen. Wise tar vad jag kan se ~12 tkr för att växla och flytta 300k EUR (efter skatt) till SEK. Vet inte vad banken skulle ta för det? Och hur undviker man att en så stor flytt fastnar i penningtvättskontroll?
Som ni ser en rätt knepig situation! Jag ska försöka få tag på en skatterådgivare att diskutera det här med, men tänkte höra om någon här på forumet har varit med om något liknande och har några tips. ![]()