Flytta hem 3,6 Mkr från utlandet till ISK — skatt och tid utanför marknaden

Vet inte hur långt in i framtiden du tänker dig, men du lär inte komma långt med 3,6 miljoner om du även ska lägga en del på huset. (Eller är det 3,3 miljoner efter skatt?)

För PB krävs 3 miljoner hos Avanza, inklusive tjänstepension.

Räkna på det så du inte blandar in Avanza i onödan redan nu.

Värt att notera att nytt bolån via Avanzas PB bolån är bökigt och inte deras målgrupp. Har själv gått igenom den processen och visade sig vara enklare att ta ett bolån från annan bank och direkt flytta över till Avanza istället.

De själva rekommenderade det. Deras fokus är på existerande bolån som flyttas över.

2 gillningar

Bostadsköpet är troligen 5+ år bort och jag kan spara runt 500 tkr per år nu, så det borde räcka när det blir dags.

Aha, det hade jag ingen aning om :thinking: Tack för att du nämnde det! Som sagt inte aktuellt för bolån än men bra att veta för framtiden.

Hur är det med skattehemvist. Är inte den på årsbasis, så jag tror 1 januari är ett magiskt datum.

Ser att du skriver att du säljer innan du flyttar, och om du flyttar i januari gör du bäst i att nollar senast i december..

Bra tanke, men vad jag vet så blir man endast obegränsat skattskyldig från inflyttningsdagen, och skatteåret delas upp mellan de två länderna.

Jag håller dock med om att det kan vara smart att nolla vinsterna på ett år där jag utan tvekan bodde 100% i Österrike för att inte österrikiska Finanzamt eller Skatteverket ska börja pilla i detaljerna :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning