Arv fonder/aktier

Hej!

Hur fungerar det vid dödsbo, om den avdöde har fonder och aktier, som är beräknade till ett visst belopp vid bouppteckning, “stoppar” dom vid bouppteckning eller får de fortsätta öka eller minska fram till arvskifte sker? Så att beloppet alltså kan skilja sig från datumet vid bouppteckning.

Jag undrar också vad som är skäligt för en jurist att ta betalt vid arvskifte?

1 gillning

Avläsningsdatum för värdet på värdepapper är dagen då personen gick bort. Det är dessa värden som anges i bouppteckningen.

Banker etc som skickar ut underlag för bouppteckningen i form av information om värdepappersinnehav som den avlidne personen hade hos dem använder även detta avläsningsdatum.

Men sedan fortsätter värdet på värdepapperna att ändras fram till arvsskiftet (och efter det också). Det går inte att stoppa eftersom värdepapper som aktier handlas med på marknaden och därför ändras även deras värde löpande.

Detta varierar beroende på hur komplicerad bouppteckningen är.

Men ca 5-10 kkr och uppåt. Vissa har fastpris men andra tar betalt löpande per timme.

Det vanliga är att man vid värdering av tillgångar i bouppteckning använder värdet från dödsdagen. Detta spelar inte så stor roll i praktiken för arvskiftet som sker senare när bouppteckningen är godkänd och arvingarna är överens om uppdelning. Vid arvskiftet kan tillgångar ha ökat eller minskat jämfört med bouppteckning.
Kostnaden för bouppteckning och arvskifte varierar avsevärt beroende på vilken typ av tillgångar som finns och hur komplicerad uppdelningen är. De belopp som nämndes ovan gäller nog enbart för enkla fall, annars kan det bli mer kostsamt. Det kan var bra att veta att det för en insatt person är rätt enkelt att göra detta, under förutsättning att det inte finns konflikter. Skatteverket har god vägledning och det kan finnas rätt stora summor att spara.

1 gillning

Tack för era svar.

Ja jag har förstått att det inte behöver vara så komplicerat om man läser på lite, men jag har inte varit den som tagit hand om dessa saker, och det känns såklart extra tråkigt när man redan förlorat en älskad person, att en jurist ska roffa åt sig massor.
Det enda som är i detta fall är att det finns ett särkullsbarn som endast fått laglott tidigare, och nu ska få resterande.

Detta med efterarv för särkullsbarn talar dock för att blanda in en jurist trots allt.